Rekabet mi dediniz?

A -
A +
Rekabet Kurulu, yürüttüğü soruşturma sonrasında 12 ünlü bankanın mevduat, kredi ve kredi kartı hizmetlerinde rekabet kurallarını ihlal ettiğine hükmetti ve toplam 1.1 milyar lira ceza kesti. 
Banka reklamlarından geçilmeyen bir ülkede beklenen bir gelişmeydi. Oldu. Cezayı kimileri az, kimileri çok buldu. Daha temyizi var. Bakalım sonu neye bağlanır.
Cezadan önce bakan dahil çeşitli taraflar konuyu kendi açılarından değerlendirdiler. Aman büyük bir ceza gelmesin, Rekabet Kurulu'nun düzenlemeleri bankaların durumuna uymuyor gibi yorumlar?yapıldıydı. Fırtınanın habercisi gibi...
Bu vesileyle, pazarlama ile ilgilenenler de, konuyu reklam, rekabet, fiyat, müşteri, memnuniyet, iş ve pazarlama kavramları açısından konuşabilmek için güzel bir fırsat yakaladılar. 
Varlık?ticaretine,?servetin?el değiştirmesine?dayalı?zenginleşmenin?prim yaptığı,?bu yoldan büyük kazançların elde edildiği ekonomilerde, gerçek manada pazarlamaya ihtiyaç azalıyor, pazarlama?anlayışı?da,?pazarlama?faaliyetleri?de güç ve servetin etkisinde kalıyor. 
Zenginleşmenin amaç olduğu durumlarda, "Pazarlamacılar! Göreviniz bize para kazandırmaktır" anlayışı, "Pazarlamacılar! Göreviniz halkın mutluluk ve refahını arttırma gayretlerimizde bize yol göstermektir" anlayışına galip geliyor.
Rekabet canlılar âleminin, hayatın, olmazsa olmazı. Bankalar kendi aralarında rekabet ettikleri gibi, müşterileriyle de rekabet içindeler. Bu rekabet, paranın fiyatı olan faiz ve komisyon oranlarıyla dengeleniyor. Fiyat, bir manada, firma ve müşterisi arasındaki kâr paylaşımıdır. Fayda ve bedelleri dengelemesi beklenir. Fahiş, haksız ve adil olmayan fiyatlar rahatsızlık doğurur.
Bu son gelişme, yoğun reklamları, güleryüzlü müşteri ilişkileri vesaire ile kamuoyu ve müşterileri nezdinde bankaların ve bankacılığın imajını, karizmasını ciddî anlamda çizeceğe benziyor. (Tüketiciler derneği, 13-14 Martta bankalarda işlem yapmamaya çağırmış...)
Bu sıralar, bankalar, medya, iletişim ve pazarlama ilişkilerini, gelir akışı ve transferi açısından incelemek, kimin ne dediğini izlemek hayli eğlenceli olabilir. 
Bakalım, bankalara verilen?cezaların ucu kime dokunacak, müşterilere gerçekten?bir?faydası?olacak mı?
Bekleyelim, görelim.

(Pazarola, pazar günleri yayınlanır.)
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.