İşte kış lastiği ile ilgili merak edilenler

Düzenleyen: / Kaynak: Türkiye Gazetesi
- Güncelleme:
İşte kış lastiği ile ilgili merak edilenler

T-Otomobil Haberleri  / Türkiye Gazetesi

Mevsim itibari ile başlayan yağışlar neticesinde, oto lastikçilerin önünde uzun kuyruklar görmeye başladık. Kar lastiği, kış lastiği, benim aracım 4 çekerli derken akıllara takılan soruları sizler için derledik…

Bilinenin aksine kar lastiği diye bir kategorisi yok aslında, doğrusu kış lastiği…

Klasik lastiklere göre imalatında farklı oranlarda ve farklı özelliklerde bileşenler kullanılan kış lastikleri, 4 mevsim ve normal tip lastiklere göre buzlu, karlı yollarda ve daha önemlisi hava kuru ve güneşli olsa da 7 derecenin altındaki tüm hava koşullarında fren mesafesi, hızlanma ve viraj kabiliyetinde ciddi üstünlük sağlıyor. Bunu kısaca sürüş güvenliğini ciddi oranda arttırıyor da diyebiliriz.

Kış aylarında yağmur, kar ve soğuk gibi etkenler, yolların ıslanmasına ve buzlanmasına neden olur. Aynı zamanda bu etkenler, araçlarda kullanılan lastiklerin ana malzemesi olan kauçuk üzerinde de sertleşme gibi durumlara yol açar. Kış aylarında araç kullanmak haliyle daha riskli olur. Bu riskleri ortadan kaldırmak için en önemli çözüm ise kış lastiği…

KIŞ LASTİĞİ NE ZAMAN TAKILIR?

1 Aralık 2015’te alınan karar gereği her yıl düzenli olarak aralık ve nisan ayları arasında kanuni bir zorunluluk bulunuyor. 1 Aralıkta başlayan bu zorunluluk, 1 Nisan’da sona eriyor. Her ilin valilik makamı kendi insiyatifinde bu tarih aralığını değiştirebilir. Örneğin kış lastiği tarihleri 2023 - 2024 döneminde İstanbul için 25 Kasım olarak belirlenmişti…

OTOMOBİLDE ZORUNLU MU?

Kış lastiği uygulaması, şehirler arası yolcu ve yük taşıyan “tüm” araçlar için trafik güvenliğinin olumsuz etkilendiği 1 Aralık - 1 Nisan tarihleri arasını kapsayan dört aylık süre boyunca zorunludur. Hususi araçların şehir içi kullanımlarında herhangi bir zorunluluk bulunmasa da bu konu sürüş güvenliği açısından oldukça önemli. Yeri gelmişken aynı kanunlar ülkemizde trafiğe çıkan yabancı plakalı araçlar için de geçerli…

CEZASI NE KADAR?

2024 yılı için belirlenen ceza miktarı 2 bin 568 lira…

Eğer kış lastiği takmadığınız için ceza yerseniz erken ödeyerek indirim kazanabilirsiniz. Her trafik cezasında olduğu gibi kar lastiği uygulamasında da ilk 15 günlük süre için %25 indirim uygulanıyor.

Fakat hiç beklemediğiniz bir anda oluşabilecek bir kaza durumunda bu cezadan daha fazla kayıplara neden olacak sonuçlar çıkabilir. Ceza için değil, kendiniz, aracınızdakiler ve trafikteki diğer araçların ve insanların güvenliği için belirtilen tarihlerde kış lastiği takmak en iyisi…

PEKİ KIŞ LASTİĞİ NASIL OLMALI?

Kış lastikleri diğer lastiklere göre hem desenlerinde hem hammadde bileşenlerinde farklılıklara sahiptir…

Öncelikle yasal limitin, 1.6 mm olduğunu hatırlatalım. Bu ölçü diş derinlik sınırını belirliyor ve sürüş güvenliği açısından oldukça önemli.

Uluslararası terimlerde RMA ve ASTM olarak kısaltılan şartnameleri sağlayan, üzerinde M+S veya kar tanesi sembolünü taşıyan lastikler, kış lastiği olduğunu belirtir.

KIŞ LASTİĞİNİN ÖMRÜ NEDİR?

Lastik ömrü, bir lastiğin güvenli bir şekilde kullanılabileceği süreyi ifade eder. Kauçuk malzemeden yapılan lastikler, zamanla kullanıma ve dış etkenlere bağlı olarak aşınır, yıpranır. Bu aşınmalar ve yıpranmalar, aracın yol tutuşunu zayıflatarak çeşitli riskleri ortaya çıkarır. Dolayısıyla daha uzun ömürlü lastikler satın alınmalı ve ömrü biten lastikler yenileriyle değiştirilmelidir.

Kış lastiği ömrü ise kullanıma ve markaların kalitesine göre değişiklik gösterir. Araçla gidilen yolun mesafesi ve geçilen yolların zemin özellikleri de lastiğin ömründe etkilidir. Kullanım ömürleri genellikle 5 yıldır. 5 yıl dolmadan aşınan lastikler mutlaka değiştirilmelidir.

SADECE KARDA MI İŞE YARIYOR?

Genel itibari ile “Kar lastiği” tabiri halk dilinde çok kullanıldığı için kış lastiklerinin karlı zeminlerde işe yaradığı algısı oluşuyor. Aslında kar ve buzlu zeminlerde daha ileri seviye güvenlik için zincir, lastik çorabı ve çivili lastik gibi çözümler tavsiye edilir. Kışlık lastikler +7 derecenin altında, ıslak ve kuru hava koşullarında uygun olan en optimal performansı vermek üzere tasarlanmıştır. Karlı ve buzlu zeminlerde normal lastiklere göre daha iyi tutunma sağlarlar…

KIŞ LASTİĞİ YAKITI ARTIRIR MI?

Kış lastikleri yapıları itibari ile normal lastiklerden biraz daha ağırdır. Özellikle dur-kalk trafikte, performanslı ani kalkış duruş gibi senaryolarda normal lastiklere göre motor gücüne küçük bir nebze de olsa yük bindirebilir. Bu durum yakıtı ekonomisi etkileyebilir ama genel olarak kış lastiği takmak yakıt sarfiyatını arttırır demek doğru değildir.

ARABAM ÖNDEN ÇEKİŞLİ ARKA TARAFA GEREK VAR MI?

Genel olarak çift ya da tek lastik değişimi doğru kabul edilmez. Aracın düzgün yol tutuşu için tavsiye 4 lastiğin birden değiştirilmesi. Sürüş güvenliğini arttırdığı için kış lastikleri takıldığından, önden çekişli araçların ön iki lastiği veya arkadan itişli araçların sadece arka lastikleri değiştirmesi doğru bir yaklaşım değildir. Yasal olarak da cezai durumla karşı karşıya kalmanıza neden olabilir.

4x4 OFF ROAD ARAÇLARI KIŞ LASTİĞİ TAKMALI MI?

Evet; 4x4 araçların yol tutuş kabiliyetleri diğer araçlara göre çok daha yüksektir. Fakat ani fren gerektiren senaryolarda aracın 4 veya 2 çeker olması kaza olasılıklarına bir etki göstermez. 4x4 Bir aracın üzerindeki lastikler yasal kış lastiği sembollerine sahip değilse, yasal olarak da cezai bir durumla karşılaşmalarına neden olabilir.

M+S İŞARETİ NE ANLAMA GELİYOR?

Yanlış şekilde “kar lastiği” olarak da bilinen M+S kış lastiği hem fren hem de çekiş özelliği arttırılmış kış lastiğidir. Aslında kar lastiği ile M+S lastik tamamen farklıdır. Kar lastiği, tamamen kar üzerinde hareket edebilmek için tasarlanmıştır ve çok daha farklı bir teknolojiye sahiptir. M+S lastik ise kauçuktan imal edilmiştir ve kış şartları için özelleştirilmiştir. Son olarak M+S lastiklerin çok sık don görülen bölgelerde kullanılması şiddetle önerilir.

NEDEN YAZIN KIŞ LASTİĞİ KULLANILMAZ?

Sıcakların arttığı yaz mevsimlerinde kış lastiklerinin imalatında kullanılan bileşenler özelliğini kaybetmeye başlar. Başta fren mesafesi olmak üzere sürüş ve viraj dinamikleri tamamen değişmeye başlar. Lastikler çok çabuk aşınır ayrıca mevsimine uygun lastik kullanmak, yakıt tüketimine olumlu etkiler yapabilir.

Düzenleyen:  - T-Otomobil
Kaynak: Türkiye Gazetesi
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...