James Webb Teleskobundan inanılmaz kare! Süpernovayı tüm ayrıntılarıyla görüntüledi

Düzenleyen: / Kaynak: Insider

TEKNOLOJİ Haberleri  / Insider

James Webb Uzay Teleskobu (JWST), yıllar önce Hubble Uzay Teleskobu tarafından da görüntülenen bir süpernovayı ayrıntılarıyla yeniden görüntüledi. Fotoğraf karesi, bilim dünyasının bir numaralı gündem maddesi haline geldi.

NASA'nın James Webb Uzay Teleskobu, ikonik bir süpernova kalıntısının yeni görüntüsünü şimdiye kadarki en ayrıntılı şekilde yakalayarak bir kere daha selefi Hubble Teleskobu'nu geride bıraktı. 'Süpernova 1987A', adından da anlaşılacağı üzere ilk defa 1987 yılında keşfedildi. Süper dev bir yıldız patlayarak parlak bir ışık parıltısı oluşturdu. Bu ışık birkaç gün içinde söndü ve sonunda geride gökbilimcilerin bugün gördüğü bir gaz ve toz halkası bıraktı.

ABD Havacılık ve Uzay Ajansı NASA'ya göre Süpernova 1987A'nın kalıntısı, Samanyolu'na en yakın galaksilerden biri olan Büyük Macellan Bulutu'nda 168 bin ışık yılı uzaklıkta bulunuyor.

Hemen üstte yer alan yeni görüntü, süpernova kalıntısının merkezinin mavi renkte görülebilen, anahtar deliği şeklinde bir yapıya sahip olduğunu her zamankinden daha iyi gösteriyor. Merkezindeki karanlık 'delik', Webb'in yakaladığı yakın kızılötesi ışığın bile geçemeyeceği kadar gaz ve toz (ölen yıldız patladığında dışarı atılan malzeme) yığınlarıyla dolu bir alandır. Hubble bu anahtar deliği yapısını biraz da olsa görüntüde ama yine de çektiği kare 70'lerin filmlerindeki bulanık bir UFO'ya benziyor.

Aşağıdaki 2019 tarihli görüntüsü ise Atacama Büyük Milimetre/milimetre-altı Dizisi (ALMA) ve Chandra X-ışını Gözlemevi ile çekilen görüntülerden oluşuyordu. Hubble ayrıca süpernova kalıntısını uzaktan da tespit etmişti.

Yeni görüntünün benzeri görülmemiş çözünürlüğü sayesinde Webb, süpernova kalıntısında gökbilimcilerin daha önce göremediği birkaç özelliği ortaya çıkardı. Süpernovanın zaman içinde nasıl geliştiğine dair ipuçları sunabilir.

HUBBLE'IN GÖZÜNDEN KAÇAN 2 ÖZELLİĞİ TESPİT ETTİ

Süpernovanın merkezini çevreleyen inci benzeri ışık kabarcıkları halkasına 'ekvator halkası' denir. NASA, bu sıcak noktaların, süpernovanın şok dalgasının, yıldızın patlamadan on binlerce yıl önce fırlattığı ekvatoral gaz halkasına çarpmasıyla oluştuğunu söyledi. Hubble bunu oldukça iyi yakaladı. Ancak Hubble'ın gözden kaçırdığı şey, Süpernova 1987A kalıntısının tüm bulutunu çevreleyen bu parlak sıcak noktalardan daha fazlasının yer aldığı soluk bir dış halkadır.

Webb ayrıca kalıntı içinde Hubble'ın fark etmediği yeni hilal benzeri yapıları da ortaya çıkardı. NASA, yukarıdaki resimde gösterilen hilallerin, süpernova patlaması sırasında dışarı çıkan gazın dış katmanları olduğuna inanıyor. Bir çeşit optik yanılsama oluşturabilir.

NASA, yeni fotoğrafla ilgili basın bülteninde "Başka bir deyişle, bakış açımız, bu iki hilalde gerçekte olabileceğinden daha fazla malzeme varmış gibi görünmesini sağlıyor" diye yazdı. Devamında ise şöyle dedi: "Süpernovanın ilk keşfinden bu yana onlarca yıl süren çalışmalara rağmen, özellikle süpernova patlamasının ardından oluşması gereken nötron yıldızını çevreleyen birçok gizem var."

Kaynak: Insider