Ulaştırma Bakanı Uraloğlu: Dev projelere kuruş ödemedik

- Güncelleme:
Ulaştırma Bakanı Uraloğlu: Dev projelere kuruş ödemedik

Ekonomi Haberleri

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdülkadir Uraloğlu, projelerin yüzde 20’sinin Yap-İşlet-Devret (YİD) formülü ile gerçekleştirildiğini belirterek “Kamunun yaptığı projelerin bedelini herkes ödüyor. YİD’lerde ise kullananlar ödeme yapıyor. Biz bunları yapmamış olsaydık projeleri ötelemiş olurduk” dedi.

AKİF BÜLBÜL ANKARA - Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu muhalefetin “Köprüler, otoyollar yapıldı geçen yok! Pahalı, devlet zarar ediyor” gibi asılsız iddialarını rakamlarla çürüttü. Yap-İşlet-Devret (YİD) formülü ile büyük projelerin devletin kasasından kuruş çıkmadan gerçekleştirildiğini dile getiren Bakan Uraloğlu, İstanbul-İzmir Otoyolu projesini örnek göstererek devletin kârının yaklaşık 3 milyar doları bulduğunu söyledi.

Anadolu Sohbetleri toplantısında medya kuruluşlarının Ankara temsilcileri ile bir araya gelen Bakan Uraloğlu, YİD projeleri ile ilgili önemli açıklamalarda bulundu. Uraloğlu “İşi yapmadan önce Yap-İşlet-Devret mi, yoksa Kamu-Özel İş Birliği olarak mı? Bunun birçok yöntemi var. Kamu-Özel İş Birliği bunlardan bir tanesi. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının projelerinin sadece yüzde 20’sinin Kamu-Özel İş Birliği olduğunun altını çizmek istiyorum. Yüzde 80’i millî bütçeden yapılıyor. Doğru fiyatlandırma ve doğru hesap yapıp hizmete açılmasıyla ilgili süreç başlatıyoruz. Yapım sürecinde devletin kasasından hiç para çıkmadan 3 ya da 5 yıl yönetiyoruz, yürütüyoruz” dedi.

“SAYIŞTAY RAPORLARI HERKESE AÇIK”

Bakan Uraloğlu şöyle devam etti: Hesaba girecek olursak, devletin kârı-zararı nedir ortaya koyarız. Mesela İzmir-İstanbul Otoyolu hesabını çok kabaca yapabiliriz. Köprü 1,4 milyar dolar, devamında otoyol 4,6 milyar dolar. Toplam da 6 milyarlık hizmet yapılmış. Bunun finansman gideri var, bakım işletme giderleri var. Bunu üst üstte koyuyorsunuz. Oradaki bütün otoyolu 2035 yılında devralacağız. Şirket o zamana kadar her şeyiyle işletecek. Bakım, onarım, aydınlatma, havalandırma ve en sonunda bütün üstyapısını, asfaltını yenileyerek, ağır bakımlarını da yaparak bize teslim edecek. Yaklaşık 165 milyon dolar da kamulaştırma bedeli şirkete ödettik aynı şekilde. Burada 19-20 yıllık yatırım, yapım, finansman ve işletme maliyetleri yaklaşık 13 milyar dolar, aşağı-yukarı hani kaba bir hesap yapıyoruz. Garanti edilen rakam da 10,5 milyar dolar, yani bunu hesaplamak çok kolay. Devletin buradaki kârı yaklaşık 3 milyar dolar. Vatandaşımızın burada zamandan, yakıttan elde ettiği tasarruflar da cabası. Karbon emisyon salınımında yılda 21 milyon ton tasarruf etmiş olacağız. Bizim hesaplarımız herkese açık, aynı zamanda Sayıştay denetimine tabi, raporlar da açık. Alıp incelenebilir. Buyursun, herkese bu hesabı verebiliriz.

Ulaştırma Bakanı Uraloğlu: Dev projelere kuruş ödemedik

“YİD İLE YAPMASAYDIK ÖTELEMİŞ OLURDUK”

Ulaştırma Bakanı Uraloğlu, Türkiye’nin değişik noktalarına yapılan yatırımlardan örnekler vererek “Ankara çevre otoyolu, Kazan yolu, Yeni Kent Temelli yolu için ‘Ben Adanalıyım, ben Trabzonluyum, ben oradan hiç geçmedim’ diye söylenmiyoruz. Serzenişte bulunmuyoruz. Oysa YİD modelinde, geçen insanlar da belli miktarlarını zaten ödüyorlar. Arta kalanını da beraberce ödemiş oluyoruz. Biz bunları Yap-İşlet-Devret modeliyle yapmamış olsaydık, esasında, ülkemizde birçok kamu yatırımını, mesela Ardahan’daki çevre yolunu, Kars Ilgar Dağı Tünellerini, Adana’daki 15 Temmuz Şehirler Köprüsü’nü, yapamamış olurduk, ötelemiş olurduk. Her birimizin köyünde yapmış olduğumuz beton yolu, asfalt yolu ya da içme suyu hattını yapamamış olur ve ötelemiş olurduk” diye konuştu.

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...