Türkiye'ye karşı koridor hamlesi: ABD destekli Hindistan - Avrupa rotası nereye çıkar?
Son yıllarda dünyanın ulaştırma ve taşımacılık sektöründe çok sık kullandığı iki terim var… “Küresel Lojistik” ve “Yeni Ticaret Yolları”… Şu sıralar Hindistan’ı Orta Doğu ve Avrupa'ya bağlayacak yeni bir koridor gündemde. Bu proje Avrupa Birliği tarafından aslında Çin’in kuşak yol projesine alternatif olarak geliştirildi. Fakat bu güzergahta dikkatleri çeken bir detay var. Rotada Türkiye es geçiliyor. Tıpkı Eastmed’de olduğu gibi… İşte Türkiyesiz ölü doğacak bir proje daha…
Hafta sonu Yeni Delhi'de düzenlenen G20 zirvesinin en önemli sonuçlarından biri, Hindistan - Orta Doğu - Avrupa Ekonomik Koridoru'nun oluşturulmasına yönelik bir mutabakat zaptı imzalanması oldu. Bu hamle Çin’in Kuşak ve Yol Girişimi'ne yönelik bir hamle olarak değerlendirilebilir. Ticaret rotası Hindistan'ın Mumbai şehrinden başlıyor. Sonrasında ise deniz yoluyla BAE'nin Dubai şehrindeki limana, oradan da demir yoluyla Al Gheweifat ilçesine ulaşılıyor. Daha sonra Suudi Arabistan'ın Haradh ilçesinden ve Riyad şehrinden geçerek Ürdün'e, daha sonra da İsrail'in liman kenti Hayfa'ya ulaştırılması planlanıyor. Hayfa'dan deniz yoluyla Yunanistan'ın Pire Limanı'na götürülecek ürünler buradan da kara yoluyla Avrupa'ya götürülmesi öngörülüyor. Hindistan ayrıca bu projeyle Geçtiği bölgelerde ekonomik büyümeyi ve istihdamı artırmayı, nakliye süresini de yüzde 40 oranında azaltmayı hedefliyor.
Şimdi daha iyi anlatabilmek için ekranlarınıza söz konusu projeyi getirelim. Bu projeyle birlikte iki koridor oluşturulacak
Doğu Koridoru, Arap Körfezi'ne yönlendirilen bir bağlantıyı içeriyor. Kuzey Koridoru ise Arap Körfezi'ni Avrupa'ya bağlamayı amaçlıyor. Ancak Türkiye, koridorun en kısa güzergâhında bulunmasına rağmen projede yer almıyor.
Eastmed’i hatırlarsınız. sözde Türkiye'yi saf dışı bırakan İsrail&Mısır-GKRY-Yunanistan gaz boru hattı… Proje ilk bşta bütün avrupayı ve amerikayı heyecanlandırmıştı. Bu proje sadee bir fikir olarak kaldı çünkü astarı yüzünden pahalıya geliyordu. Yani lojistik bir rota olmasından ziyade siyasi bir rota olduğu aşikardı. Baktığımızda hem ekonomik olarak çok külfetli hem de ciddi bir zaman kaybı söz konusu. Daha düşük maliyet ve daha verimli bir lojistik rota olarak, söz konusu bölgede en verimli, uygulanabilir ve geçerli olabilecek proje Türkiye’den geçen orta koridordur. Ancak ona da Çin çıkışlı olduğu için Hindistan projesine destek veren ülkeler yanaşmıyor. 60 gün içerisinde bir eylem planı oluşturması hedefleniyor. Yani Türkiye eğr projeye dahil olmak istiyorsa önümüzde sadece 60 günlük bir süreç var. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan konuyla ilgili g-20’de gazetecilerle yaptığı söyleşide Türkiyesiz bir koridor olmaz. Doğudan batıya trafik için en uygun hat Türkiye üzerinden geçmek durumunda. Açıklamasında bulundu Erdoğan ayrıca Dışişleri Bakanı Hakan Fidan'a ve Ulaştırma Bakanı Abdülkadir Uraloğlu'na gerekli talimatları verdiğini ifade etti.
Hakan Fidan ise Kalkınma Yolu projesine değinerek Desteğimizin teyit edildiği başka bir proje Basra Körfezinden gelip Irak üzerinden geçecek olan ‘Kalkınma Yolu Projesi.’ Türkiye şu anda bununla meşgul. Özellikle Irak, BAE, Türkiye, Katar bu konuda yoğun görüşmeler içerisinde.” Açıklamalarında bulundu.
Bu projenin sonu da eastmad’e mi benzeyecek yoksa ülkeler Türkiye konusunda anlaşıp teklif getirecek mi? 60 günün sonunda hep birlikte göreceğiz….
