NASA'nın Perseverance'ı Mars topraklarındaki 'toz şeytanı'nı yakaladı

Düzenleyen: / Kaynak: Türkiye Gazetesi
NASA'nın Perseverance'ı Mars topraklarındaki 'toz şeytanı'nı yakaladı

TEKNOLOJİ Haberleri  / Türkiye Gazetesi

NASA'nın Mars yüzeyinde keşif çalışmalarını sürdüren gezgin aracı Perseverance, 'toz şeytanı'nı görüntüledi. Yapılan açıklamada, 'toz şeytanı'nın 1,6 metre uzunluğunda ve 60 metre genişliğinde olduğu belirtildi.

NASA'nın Perseverance gezgini, 30 Ağustos'ta Jezero Krateri'nde 'Thorofare Sırtı' adı verilen bir konum boyunca yaklaşık 19 km / saat hızla doğudan batıya doğru hareket eden Marslı 'toz şeytanı'nı yakaladı. Altı tekerlekli araç, hortumu fark edip kayda aldı.

Mars'taki bir toz şeytanının alt kısmı görevin 899. Mars gününde 30 Ağustos 2023'te NASA'nın Perseverance gezgini tarafından Mars'ın Jezero Kraterinin batı kenarı boyunca hareket ederken görüntülendi.

20 kat hızlandırılan video, gezgin aracın Navcam kameralarıyla dört saniye arayla çekilen 21 kareden oluşuyor. Dünya'daki kasırgalardan çok daha zayıf ve genellikle daha küçük olan toz şeytanları, tozu Mars çevresinde hareket ettiren ve yeniden dağıtan mekanizmalardan biridir. Bilim insanları Mars atmosferini daha iyi anlamak ve hava durumu modellerini geliştirmek için bunları inceliyor.

Dünya'da da görülen toz şeytanları, yükselen sıcak hava hücreleri, alçalan daha soğuk hava sütunlarıyla karıştığında oluşur. Mars'takiler ise Dünya'da bulunanlardan çok daha büyük olacak şekilde büyüyebilir.

İlkbahar ve yaz aylarında daha belirgin olsa da (Perseverance'ın bulunduğu Mars'ın kuzey yarımküresi şu anda yaz aylarını yaşıyor), bilim insanları belirli bir yerde ne zaman ortaya çıkacağını tahmin edemiyor.

MARS'TA YAŞAMIN İZLERİNİ ARIYOR

Perseverance'ın Mars'taki görevinin temel hedeflerinden biri, antik mikrobiyal yaşamın izlerini araştırmak gibi belli başlı astrobiyolojik faaliyetler. Gezgin araç, gezegenin jeolojisini ve geçmiş iklimini karakterize edecek, Kızıl Gezegen'in insan tarafından keşfedilmesine yol açacak ve Mars kayalarını ve regolitlerini (kırık kaya ve toz) toplayıp saklayan ilk görev olacak.

Daha sonraki NASA görevlerinde, Avrupa Uzay Ajansı (ESA) ile birlikte çalışarak, bu mühürlü örnekleri yüzeyden toplamak ve bunları derinlemesine analiz etmek için Dünya'ya geri göndermek üzere uzay aracı Kızıl Gezegen'e gönderilecekti.

Mars 2020 Perseverance programı, NASA'nın Ay ve Mars keşif programlarının bir parçası olup, Mars'ın insan tarafından keşfedilmesine hazırlanmaya yardımcı olacak.

Perseverance gezgininin yönetimi ve işleyişi, NASA adına California Teknoloji Enstitüsü (Caltech) tarafından denetlenen JPL'nin görevi.

Kaynak: Türkiye Gazetesi