Bilim insanları yeni bir yaban arısı keşfetti: Avının kanını saniyeler içinde emiyor

Düzenleyen: / Kaynak: DailyMail

DÜNYA Haberleri  / DailyMail

Araştırmacılar, parlak sarı renge sahip yeni bir yaban arısı türü keşfetti. Arının, tırtıllardan örümceklere kadar çok geniş bir yelpazede olan av listesine uyguladığı taktik ürküttü.

ABD'deki Utah Eyalet Üniversitesinden araştırmacılar, Peru'daki Allpahuayo-Mishana Ulusal Koruma Alanı'nda çalışma yürütürken yeni tür buldu. Ekip, yetişkin dişi bir tür keşfetti, bu türün badem şeklinde dev bir kafası ve tırtıl, böcek ve örümcek gibi avlarının içine yumurta bırakmak için kullandığı tüp benzeri organı vardı. Amazon'da keşfedilen bu türün, avını tüketmeden önce konağının kanını emen parazit bir yaban arısı olduğu açıklandı.

Yeni asalak (başka canlının içinde ya da üzerinde yaşayan canlı) yaban arısına araştırmacılar, Capitojoppa amazonica adını verdi. Bu isim, büyük, 'uzaylı' tasvirine benzeyen kafaya sahip olması nedeniyle 'capito', bir yaban arısı cinsine benzemesi nedeniyle 'joppa' adlarının birleşimi.

Yeni çalışmanın başyazarı olan biyolog Brandon Claridge'e göre bu yırtıcı yaban arısı, 'yalnız endoparazitoid' olarak biliniyor. Yani, konağının içine tek bir yumurta bırakan ve daha sonra olgunlaştıkça o konağı öldüren bir parazit.

ULUSLARARASI EKİP YENİ TÜRÜ KEŞFETTİ

Claridge, 1990'lardan bu yana Peru'nun Allpahuyao-Mishana Ulusal Koruma Alanı'ndaki yeni türleri listeleyen Finlandiya'daki Turku Üniversitesinden entomologlardan oluşan bir araştırmacı ekibiyle çalışıyor. Araştırmacılar, çok sayıda farklı yağmur ormanına ev sahipliği yapan Allpahuyao-Mishana'da yaşayan benzersiz böceklerin zenginliğinden örnekler toplamak için büyük, ağ örgülü çadır benzeri cihazlar kullanıyor.

Turku Üniversitesinde biyoçeşitlilik araştırmalar yapan Profesör Ilari Sääksjärvi, "Birçok organizmanın tür biyoçeşitliliği Allpahuayo-Mishana'da tüm gezegenin en yüksek seviyesinde. Allpahuayo-Mishana, bölgenin karmaşık jeolojik geçmişi nedeniyle benzeri görülmemiş bir tür bolluğuna sahip olan Amazon'un bir parçası" diyor. Ancak devamında "Maalesef, bölge şu anda insan faaliyetleri nedeniyle hızla değişiyor." diye ekledi.

Peru'nun Allpahuyao-Mishana bölgesi bilim insanlarının ilgisini ilk olarak 1980'lerin sonlarında, Alwyn Gentry adlı Amerikalı bir botanikçinin tek bir yerde o zamanlar şimdiye kadarki en fazla sayıda ağaç türünün yetiştiği küçük bir yağmur ormanı parçasını keşfetmesiyle çekti.

Düzenleyen:  - DÜNYA