Renklerin dünyası

A -
A +

Sizi zaman yolculuğuna çıkarsam ve çocukluğunuza şöyle bir dönün ve o dünyanın renklerini bir düşünün desem, aklınıza neler gelir? Pespembe bir pamuk helva, ya da kıpkırmızı bir elma şekeri, sarı, mavi, kırmızı balonlar, sakızlar, rengarenk plastik toplar, topaçlar, arabalar ve bebekler... Neler düşündünüz? Temiz duyguların iç rahatlığını ve renklerin rahatlatıcı etkisini hissettiniz mi? Formalardan iş hayatına Peki ilerleyen yaşlarla birlikte artan sorumluluklarımızın hayatımıza çok yoğun bir şekilde kattığı renklere ne dersiniz... Okul formalarıyla başlayan ve iş hayatına kadar uzanan koyu renklerin ciddiyet aşılamaya çalışan haline; grilerin, siyahların, lacivertlerin gizli ağırlığına... Ya gelinliğin beyazlığına, kırların yeşilliğine ve içimizde oluşturduğu coşkuya... Griye dönen bir havanın ya da maviliğini kaybetmiş bir denizin huzursuz haline... Ne dersiniz bunlar tamamen insanoğlunun kuruntuları mı?.. Yoksa, hayat siyah-beyaz olsa da neşede, coşkuda, kederde bir artma veya azalma olmaz mı? Renklerin dili Yeşilin, kırmızının, kahverenginin uyum içinde kullanıldığı bir sandviçin üzerinizde iştah açıcı bir etkisi yok mu? Siz ister kabul, ister reddedin; renkler konusunda araştırmalarını sürdüren bilim adamları "renkler"in bir dili ve insanların üzerinde ciddi etkilerinin olduğunu ortaya koydular. Onlara göre; renkler, insan fizyolojisini ve psikolojisini yakından etkiliyor. Hayatımızı şekillendiren, bizi kimi zaman neşeli, kimi zaman da düşünceli yapan renklerin marifetleri saymakla bitmez. İlgi çekici bir araştırma Kansas Üniversitesi sanat müzesinde halının altını elektronik bir sistemle donatmışlar, duvar rengini beyaz ve kahverengi olarak değişebilir yapmışlar. Arka fon beyaz kullanıldığında, insanlar müzede yavaş hareket etmiş, daha uzun süre kalıp, daha fazla alanda dolaşmışlar. Arka fon kahverengiye döndüğünde ise, insanlar müzede çok daha hızlı hareket edip, daha az alan dolaşmış ve müzeyi çok daha kısa sürede terketmişler. Bunu fast food restaurantlarıyla uyumlandıran uzmanlar, bu mekanların hepsinin sandalyelerinin ve masalarının kahverengi, duvar boyalarının ise kahverengi-şampanya-pembe karışımı olmasını ve renklerin gücüyle hareket eden hiçbir fast foodcunun duvarının beyaz olmamasını bu gerçekle açıklıyorlar. Çünkü fast foodlar hızlı tüketim mekanlarıdır. Yanlış tercihler Keyifli bir akşam yemeği içinse güzel bir lokanta hepimizin tercihidir. Uzmanlara göre, bazen lokantacılar lüks tutkusundan hareketle mekanlarını kahverengi ahşaplarla kaplamakta, böylece mekanlarını zengin göstermeye çalışmakta ve aslında uzun oturulması ve keyif alınması gereken bir mekanda bilmeden süreyi kısaltmaktadırlar. İşte tüm bu gerçeklerden hareketle renklerin insanlar üzerindeki inkar edilemez etkisini fark eden batılı şirketler, bunu iş hayatında sıklıkla kullanmaktadırlar. Siz de, rekabet şartlarının ağır olduğu iş dünyasında, bir artı sağlamak için insan psikolojisine göre hareket etmelisiniz. Bu noktada belki de renklerin anlamını bilmenin size ciddi faydaları olabilir. Bu sebeple, renklerin etkileri zihninizin bir köşesinde dursun, ister ciddiye alıp uygulayın isterseniz bir köşeye atın... İşte uzmanlara göre renklerin anlamları Kahverengi Kahverengi teklifsiz ancak sıkıntı veren bir renk olarak kabul edilir. Bir başka tesbite göre de; karşınızdakinin kendini resmiyetten uzak daha rahat hissetmesini ve açılmasını sağlar. Tüm ünlüleri rahatlıkla konuşturmasıyla tanınan, ünlü televizyoncu Larry King'in televizyonda her seferinde kahverengi kravatlar ve ceketler giymesinin altında bu sebep olduğu söylenmekte. Kırmızı Kırmızı, iştah açar. O yüzden dünyadaki gıda firmalarının hepsinin logosunda kırmızı baskın renktir. Cola, Pizza Hut, Mc Donald's, Burger King... Bu liste artırılabilir. Uzmanlar, "kırmızı tansiyonu yükseltir ve kan akışını hızlandırır. Zamanı unutun! İştahınız açılsın daha çok yiyin, için! Uykusuz kalın!" diyorlar. Mavi Freud, maviyi sakin diye niteler. Faber Birren ise tansiyonu düşürdüğünü söyler. Araplar, mavi taşların kanın akışını yavaşlattığına inanırlar. Nazar boncuğu o yüzden mavi taşlıdır. Sakinleştirici bir renktir, batıda bu etkisi yüzünden intiharları azaltmak için köprü korkuluklarını maviye boyarlar. Amerika'da bir ilkokulun duvarlarını maviye çevirmişler, çocukların yaramazlıklarının azaldığını tespit etmişler. Mavi ve özellikle lacivert kozmik bir renk olarak kabul edilir; sonsuzluğu, otoriteyi ve verimliliği çağrıştırır. O yüzden dünyadaki firmaların yarısından fazlası logolarında maviyi kullanırlar. Hilton amblemini laciverde çevirirken, insanların kafasında daha büyük kuruluş imajı oluşturacağını düşünmüş. Yeşil Yeşil, güven verir. O yüzden bankaların logolarında en çok tercih ettikleri iki renkten biridir. Yatak odası için de rahatlatıcı bir renktir. Batıda büyük otellerin mutfaklarında duvar renginin, aşçıların iş verimini arttırmak için yeşile boyandığını duymuştum. Hastaneler de logo ve iç dizaynlarında yeşili tercih eder. Çünkü rahatlatıcı ve sakinleştiricidir. Tabiatı en çok hatırlatan renktir. Yeşil alanlarda insanların daha az mide ağrısı çektikleri tespit edilmiş. Sakız paketlerinde ve sebze satılan yerlerde de yeşil en tercih edilen renktir. Sarı Sarı, geçiciliğin ve dikkati çekiciliğin ifadesidir. O yüzden tüm dünyada taksiler sarıdır. Dikkat çeksin ve geçici olduğu bilinsin diye. Araba kiralama firmalarının logolarında sarıyı kullanmalarının sebebi de budur. Siyah Siyah, gücü ve tutkuyu temsil eder. Hırsın da bir ifadesidir. Bizde ve batıda siyah, matemi simgelerken Japonya'da mutluluğun simgesidir. Fonda kullanıldığı zaman karamsarlığı çağrıştırır. Işığı yok eder. Konsantrasyonu en çok getiren renktir. Einstein, konsantre olabilm mek için perdeleri siyah, gün ışığı olmayan bir odaya girer ve öyle düşünürmüş. Pembe Uzmanlar, pembe giyenlere, hizmetlerinden dolayı ödeme yaparken kendimizi daha rahat hissettiğimizi tespit etmişler. Bu nedenle özellikle büyük mağazalarda tezgahtarların kıyafeti pembe gömleklerden seçilmektedir. Beyaz Beyaz, istikrarı, devamlılığı ve temizliği simgeler. Bu yüzden eğer üzerinde fazla şaibeler olan bir politikacıysanız, beyaz ağırlıklı kıyafetleri seçmelisiniz. Beyaz elbiseler sizin temiz olduğunuz imajını verir. İş arayanlara kolaylık amacıyla özgeçmiş yazımı konusunda belirlenen standart: EUROPASS Avrupa Komisyonu, işsizliği gidermek ve iş arayanların daha kolay iş bulmalarını sağlamak amacıyla özgeçmiş yazımı konusunda bir standart belirledi. 25 üyeli Avrupa Birliği'nde üye ülkelerdeki eğitim, deneyim ve dil seviyesinin çeşitliliği nedeniyle, firmaları ve iş arayan kişileri zor durumda bıraktığını kaydeden Avrupa Komisyonu, bu çerçevede tecrübe, eğitim, diploma, staj ve konuşulan dillerin tanımı konusunda bir standart belirledi. "EUROPASS" olarak adlandırılan AB özgeçmişinde, kişilerin medeni hallerinden, eğitimlerine kadar bir dizi standart tanım bulunuyor. Avrupa Komisyonu'nun eğitimden sorumlu üyesi Lüksemburg'lu Viviane Redding'in açıklamalarına göre, bu standart sayesinde işveren, hedeflediği insan kaynağını daha doğru ve daha hızlı bir şekilde bulabilecek. Bununla birlikte, iş arayan kişiler de kendi vasıflarını her zaman kağıda dökerek, iş verene kendisini daha iyi tanıtıp, eşitsizliğe uğramamasını sağlayacak. 'Kişisel Gelişim' yayınlarıDeğerli okuyucularımız, geçen hafta köşemizin konusunu "kitapların faydası ve kişisel gelişimin önemi, okumanın buraya katkısı" oluşturmuştu. Konuya ilginiz ve seçimin doğruluğu konusundaki görüşleriniz için çok teşekkür ederim. Aşağıda isteğiniz üzere hazırladığımız bazı tavsiye yayınlarımızı bulacaksınız. İlginiz için tekrar teşekkürler, Sevgiyle kalın. Kitap Listesi * İnsan İnsana: Doğan Cüceloğlu - Remzi Kitabevi * İyi Düşün Doğru Karar Ver: Doğan Cüceloğlu Remzi Kitabevi * Savaşçı: Doğan Cüceloğlu- Sistem Yayıncılık * İçimizdeki Biz: Doğan Cüceloğlu- Sistem Yayıncılık * Başarının Olmayan Rotası: Ulaş Bıçakçı - Rota yayınları * Etkili İnsanın 7 Alışkanlığı: Stephen R. Covey * Bedenin Dili: Acar Baltaş - Zuhal Baltaş * Aklını En İyi Şekilde Kullan: Tony Buzan - Arion Yayınları * Negatif Sulardan Pozitif Limanlara: Oğuz Saygın - Hayat Yayınları * Yol Aç : Mümin Sekman - Alfa Yayınları * Başarı Haritası:Mümin Sekman - Arıtan Yayınevi * Zaman Hayattır: Alan Lakein - Rota Yayınları * Pozitif Stres Yönetimi: Peter E. Makin - Patricia A Lindley- Rota Yayınları

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.