ZUCHEX Uluslararası Ev ve Mutfak Eşyaları Fuarı’ndan sektör moral buldu. Fuarda tencere, tava, süpürge, kahve makinesi yani ne ararsanız vardı.
Fuara en büyük desteği veren ZÜCDER’in Başkanı Burak Önder 6 milyar dolarlık ihracatın altını çizdi ve mutfak sektörünün dünyada ilk 10’da olduğunu belirtip ekledi:
-Bu fuarda yeni fırsatların kapısını aralamaya çalışıyoruz ve geleceğin ticaret köprüsünü oluşturuyoruz.
Aslında ZÜCDER Fuarın ev sahibi… Burak Önder her katılımcı ve ziyaretçi ile tek tek ilgilendi. Kendisine Başkan Yardımcıları Ahmet Acar ve Senur Akın Biçer fuar boyunca tam destek verdi.
Bu yoğunluk içinde Senur Akın Biçer’in şu değerlendirmesi de önemliydi:
-Benim için en etkileyici kısım inovasyon ve sürdürülebilirliği bir arada görebilmek oldu.
Evet anladığımız kadarıyla etkinlik önümüzdeki dönem inovasyonun öne çıktığı ama sürdürülebilirliğin de altının çizildiği bir fuara dönüşecek. İşte o zaman Türkiye, ev ve mutfak eşyaları ile ilgili üretim gücünü bütün dünyaya gösterecek.
İşte tam bu noktada sektörün önemli oyuncularından Royal markasının Yönetim Kurulu Başkanı Gökhan Türkeş Öngel’in şu uyarısı önemli:
-Fuar sektöre moral verdi. Çok Çinli firma vardı. Bunlar başta Avrupa pazarlarına girmek için iş birliği yapmak istiyor. Bunu iyi yönetmeliyiz. Birlikte iş yapmanın şartlarını doğru belirlemeliyiz.
Ürünlere ilgi de katılım da geçen yıldan daha iyi görünüyordu. İlginin sırrını bütün ayrıntıları ile sektörün önemli markalarından Schafer’in Yönetim Kurulu Üyesi Murat Aslan’ın ağzından aktaralım:
-Burada tüketici ne isterse onu bulması mümkün. Pişirme gruplarında kendimizi aştık. Bu alanı biz de büyüttük sektör de… Artık dünyanın her ülkesinin mutfaklarına yemek yapacak ürünlerimiz var. Bence şu andaki üç ana sebepten dolayı sektör büyüyor. Biri dışarıda yemek yemenin maliyetinin artması. Artık evde yemek yapmak daha ekonomik… İkincisi evde yemek bazı kesimlere göre daha hijyenik görünüyor. Üçüncüsü ve en önemlisi artık yemek yapmak bir hobi hâline geldi. İnsanlar bu işe vakit ayırıyor. Severek yapıyorlar. Mutfakta vakit geçirmek bir angarya değil. Sevdiğiniz yemeği yapmak âdeta deşarj olmak gibi. Bu üç ana sebepten dolayı pişirme hızla büyüyor diyebiliriz.
Televizyon konusunda en bilinen markalardan Onvo’nun ürettiği scooter’lar fuarın en farklı ürünü olarak öne çıktı.
Onvo Yönetim Kurulu Üyesi Fatih Atmaca işin sırrını paylaştı:
- 5 yıl önce Almanya’da katıldığımız etkinlikte bu ürünün önünün açık olduğunu gördük. Üretmeye başladık. Şu anda sadece iç pazarda değil dünyada da varız. 81 ülkeye ihracat yapıyoruz. Biz kiralama yapmıyoruz. Sahip olmak önemli o zaman bakımını zamanında yapıyorsunuz. Daha güvenli oluyor. Farklı fiyatlarda ürünlerimiz var.
Fuarı stant stant dolaştık. Birbirinden ilginç ürünler ve firmalar vardı.
Anadolu’dan katılım da dikkat çekiyordu. Mesela Gaziantep’de başarı hikâyesi yazan Musullu, kıyma makinası ile yine ilgi çekiyordu.
Yönetim Kurulu Başkanı Adil Bulur kıyma makinasını Irak başta olmak üzere çevre ülkelere de sattıklarına dikkat çekip başarıyı şu sözlerle babasına bağlıyor:
- Biz bu işe başlarken rahmetli babamıza sorduk. “Babacım böyle bir iş yapmayı planlıyoruz ne dersin bize nasihatin, tavsiyen nedir?” O da dedi ki; “Oğlum ardınızdan laf getirecek iş yapmayın. Yani yaptığınız işi adam gibi yapın.” Eğer bir başarı varsa buradan geliyor.
Sonra Almanya’dan çıkan dünyanın en önemli markalarından biri hâline gelen Fakir’i satın alan Saruhan ailesini ziyaret ediyoruz.
Yeni hamleleri olacağını öğreniyoruz. Ama şimdilik yazılmasını istemiyorlar. Ve yeni trendleri yakalamanın başarısını Yönetim Kurulu Başkanı Ali Zeki Saruhan anlatıyor:
-Çekirdek AR-GE birimimiz var. Üniversitelerle yakından çalışıyoruz. Dünyadaki trendleri yakından takip ediyoruz. İşte o zaman robot süpürgede ilklere imza atıyoruz. Yoğurt makinasını geliştirme şansını yakalıyoruz.
Sonra ahşap mutfak eşyasının lideri Bambum Genel Müdürü Selman Yar ile konuşuyoruz. Çevreci bir bakış açısı ortaya koyuyor:
-Fuarın en çevreci üretici markalarından biriyle birliktesiniz. Dünyadaki yangınlardan sonra biz yaptığımız işin ne kadar doğru olduğunu fark ettik. 6 ayda yetişen bambu ağacından her şeyi üretiyoruz. Bazen atıklarınızı ne yapıyorsunuz diye soruyorlar. Bizim fabrikamızdan atık çıkmıyor. Konuşacak başka bir şey de kalmıyor bundan sonra. Atığı olmayan bir fabrikayız.
Sonra fuarın en renkli ürünlerini sergileyen Keramika Genel Müdürü Emin Yüce ile konuşuyoruz, renkliliği şu sözlerle açıklıyor:
-Daha çok mavi, yeşil, yani doğadaki renklerin karışmış bir tasarımla tüm dünyanın istediği farklı modellerle katıldık fuara. Her ülkeye uygun modellerimiz var. Mutfak eşyalarının da modası var. Bu modanın oluşmasında biz de katkı veriyoruz. O yüzden ürünlerimiz ilgi görüyor.
Fuara destek veren kuruluşların en başında EVSİD geliyor. EVSİD Başkanı aynı zamanda tencere ve tavada önemli bir marka olan OMS’nin Yönetim Kurulu Üyesi Talha Özger’e tencere tavadaki son durumu soruyoruz:
-Hep EVSİD adına konuşmaya alışmışız. Tencere tava tabii ki bizim ana işimiz. OMS 90 ülkeye tencere tava satıyor. Tabii her dönemde trendleri takip eden bir yapımız var. Mesela bu sene OMS olarak kaplamalı ürünlerde biraz daha güçlendik. Tam 10 yıl garantili sattığımız ürünler var. Bu, dünyada ilk...
Destek konusuna geldiğimizde EVSİD dışında mesela İstanbul Sanayi Odası (İSO) 52. Grup Meslek Komitesi de tam destek verdi. Komite Başkanı Senur Akın Biçer, Burak Önder ve ekibi ile hep iş birliği içinde oldu.
Ancak esas destek vermesi gereken Elektrik ve Elektronik İhracatçıları Birliği (TET) etkinlikte yoktu… Bakanlar Kurulu kararı ile üyelerinin ihracat faaliyetlerine destek vermek amacıyla kurulan bu kuruluşun bu fuara etkin olarak katılmaması sizce normal mi? Önceki yazılarımızda dile getirdiğimiz pasiflik eleştirilerine itiraz edenlerin bir daha düşünmeleri gerekmez mi? Cevaplar sizde...
Celal Toprak'ın önceki yazıları...