Her saniye bir ömür

A -
A +

Dünyada 'monopol-komünist' sistemler yerini 'global planlama/üretim/pazarlama' stratejilerine bıraktı. Bankalar dahil tüm finans merkezleri marketing aktörü oldu. Yani, yeni ekonomik düzenin adı 'paylaşımcılık'. Sistemin uluslararası tanımı şöyle: 'Pazarlama, kişisel ve örgütsel amaçlara ulaşmayı sağlayabilecek mübadeleleri gerçekleştirmek üzere malların, hizmetlerin ve fikirlerin geliştirilmesi, fiyatlandırılması, tutundurulması ve dağıtılmasına ilişkin planlama ve uygulama sürecidir.' Bu süreçte ulaşım ve turizm baş aktördür. Ulaşımda ve turizm işletmeciliğindeki yasal düzenlemelerde istikrarlı verimli düzeneği sağlayan ülkeler hızla kalkınıyorlar. Bu ülkeler yıllık faaliyetlerinde değil beklentilerinde gerileme gördükleri anda derhal harekete geçiyor ve hızla bu kayıpları telafi edecek çalışmalar yapıyorlar. Örneğin geçen yıl turizmden 70 milyar dolar civarında para kazanan İspanya bir önceki yıla oranla yüzde 4 buçuk büyümeyi bile 'kayıp-zarar'' telakki etti. Biz ise gerçekten tam bir keşmekeş içerisindeyiz. Bir tarafta 18 milyar dolar turizm gelirine ulaştığımız bir dönemi yaşıyor seviniyoruz, diğer tarafta bunun ertesi yıl gelirimiz 12 milyar dolarlara düşüyor ekstra tedbir almıyoruz ve bunlara rağmen 2023 yılında 65 milyon turiste, 85 milyar dolar gelire ulaşacağımızı ifade ediyoruz. Tabii ki son 4 senedir fevkalade önemli kıpırtılar hissettik. Havacılığımız çok gelişti. Enflasyon kontrol altına alındı. Devlet hızlı karar verir, çabuk icraat yapar hale geldi. Ama hâlâ çok önemli noksanlarımız var. Özellikle turizmde, sektördeki firma sayısı, istihdam yeteneği, sıfıra yakın risk faktörü taşıyan yatırım imkanları ve ülke ekonomisine sağlayacağı mali katkısı nedenleri ile yapamadıklarımızdan dolayı büyük kayıplarımız var. Tur firmaları yaptıkları programlarda 'pazarlama' acemilikleri yaşıyorlar. Az çok işi rayına oturtan firmalara ise erken golü bulmuş takım gibi rehavet çöküyor. Oysa nasıl ki futbolda ilk dakika ile son dakika arasında bir fark yoksa işletmecilikte de geçen her zaman o kadar önemlidir. Başarı denilen kavramın firma boyutunda da kişi boyutunda da yatan gerçek neden budur; her saniye bir ömürdür. > Balonda evleniyorlar!.. Dünyalılar İspanya'ya İspanyollar ise Türkiye'ye hayran. Özellikle Kapadokya bölgesine ve balonla gündoğumu ziyafetine düşkün olan İspanyollar bölgede balon işletmeciliği yapan firmaları da memnun ediyor. Bu ilgi sadece İspanyollardan gelmiyor. Avrupa'nın ve Uzak Doğu Asya'nın seçkinleri özellikle nisan, mayıs, eylül, ekim ve kasım aylarında Ihlara Vadisi'ni şenlendiriyor. Havalanmış balon sepetlerinden peri bacalarını kuş bakışı inceleyip erken sabahın serin melteminde güneşin doğuşunu izleyerek bedenlerini kavrayan heyecanın hazzını koskoca bir yıl zihinlerinde yaşatıyorlar. Güney Afrika'nın vahşi atmosferine yapılan safari turlarını aratmayacak özellikteki bu ayrıcalığı işletmeci Aslı Bahadır şöyle özetliyor: "Kapadokya bölgesinde 7 tane işletmeci firmaya ait toplam 30 kadar balon var. 1 saatlik uçuşun bedeli kişi başına 150 euro civarında. Yerli ve yabancı turistler balonda nikah kıydırmak için bize geliyorlar. Bunun için nikah memuru şahitler ve diğer resmi formaliteler havada yerine getiriliyor. Uçuşlarımıza günün çok erken saatlerinde başlıyor ve saat 9 gibi havadaki heyecan sona eriyor. Her balon günde 1 kez havalanıyor. Balon turlarında kişilerin can güvenlikleri 1 milyon euroya kadar sigorta ediliyor. Sigorta bedelinin yüksek olmasının sebebi yapılan etkinliğin bir macera statüsünde olması." > SunExpress Sivas ve Malatya'ya uçacak İzmir ile Anadolu şehirleri arasında tarifeli iç hat seferleri düzenleyen ilk havayolu şirketi SunExpress, İzmir çıkışlı uçuşlarına Malatya ve Sivas'ı da ekledi. 25 Mart'ta başlayacak yaz sezonu için planlanan uçuşlar, Malatya'ya salı ve cumartesi, Sivas'a ise perşembe ve pazar günleri karşılıklı olarak düzenlenecek. SunExpress yeni yaz tarifesiyle birlikte, halen İzmir'den haftada 3 gün yaptığı Erzurum uçuşlarıyla, dörder gün yaptığı Gaziantep ve Van uçuşlarını 5 güne, 5 gün yaptığı Diyarbakır uçuşlarını da 6 güne çıkartacak. Yeni uçuşlarla ilgili bir açıklama yapan SunExpress Genel Müdürü Paul Schwaiger, "İzmir tahminlerimiz tuttu. Ege'yi Anadolu'ya bağlayan direkt seferlerimizde olağanüstü taleple karşılaştık. 2006 yılında İzmir'den 310.000'in üzerinde fazla yolcu taşıdık. İzmirliler SunExpress'i sevdi. Yaz sezonunda toplam 4 uçakla hizmet vereceğimiz İzmir pazarında yolcu sayımızı yıl sonuna kadar 2 katına çıkarmayı hedefliyoruz" dedi. SunExpress, yaz sezonunda İzmir ile Adana, Kayseri, Antalya, Diyarbakır, Erzurum, Gaziantep, Malatya, Trabzon, Van ve Sivas arasında tarifeli seferler düzenleyecek. Bu iller arasında haftada toplam 104 uçuş gerçekleştirecek SunExpress'in bilet fiyatları, vergi ve harçlar hariç olmak üzere 29 YTL'den başlıyor

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.