Savaşın adı piyasaları vurdu...

A -
A +

Ortadoğu'da suların ısınması, Türkiye'de piyasaları alt üst etti. Savaşın adı bile, tüketiciyi tedirgin etmeye, alışverişlerin donmasına yetti. Ankara Ticaret Odası (ATO) olarak gıda, imalat sanayi, ulaştırma ve tarım olmak üzere 4 ana sektör ve 13 alt sektörde yaptığımız "Savaş ve Piyasalar" konulu araştırma, Irak'ta muhtemel bir harekatın olumsuz etkilerini ortaya koydu. Araştırmaya göre, sektörlerdeki daralma miktarı şimdiden ortalama yüzde 30'a ulaşmış durumda. Araştırmaya göre, tüketiciler, temel gıda maddeleri dahil bütün alımlarını erteleme eğilimine girdi. Perakendecilerde stoktan kaçınma, satışa göre sipariş verme eğilimi gözlendi. Talep daralmasının izlerini aza indirmeye çalışan üretici ve sanayiciler, dünya petrol fiyatlarının yükselmesinden dolayı da olumsuz etkileniyorlar. Araştırmaya göre; krizin etkilerini aşmaya çalışan üreten ve tüketen kesimler Irak savaşının şok dalgasıyla yeni bir "kriz" sınavından yüz akıyla çıkmak için kemer sıkıyor, harcamaları erteliyor. Araştırma sonuçlarına göre bazı sektörlerin durumu şöyle: - Otomobil sektöründe birinci el ve ikinci el satışlar durma noktasına geldi. Son dönemde satışlar, kriz yılları da dahil olmak üzere son 10 yılın satış ortalamasına göre yüzde 27 oranında geriledi. Otomobil satışlarında düzelme olmaması halinde sektörde çalışan 150 bin işçinin işi tehlikeye girecek. - Emlak alım, satım ve kiralama sektöründe son yılların en durgun günleri yaşanıyor. Daralma yüzde 25-30'lar düzeyinde. - Nakliyecilik sektörü bütün sektördeki olumsuzlukları ayna gibi yansıtıyor. Geçtiğimiz aylara oranla işler yarı yarıya düşük seyrediyor. - İnşaat sektöründe alım ve satımlar donuk. İnşaat yapımına ara verildi. İnşaat malzemesi satıcıları ise müşteri bekliyor. Sektördeki gerileme önceki aylara göre yüzde 25. - Beyaz eşya ve kahverengi eşya olarak adlandırılan mobilya sektöründe üretim de satışlar da yok denecek kadar az. Daralma önceki aylara göre yüzde 20 düzeyinde. - Özel sağlık sektöründe, vatandaşların sağlık problemlerini kendi başlarına çözme eğilimi nedeniyle güç günler yaşanıyor. Sektör yüzde 15-25 oranında daraldı. - Bankacılık sektörü de harcama eğilimlerinin azalması sonucu kredi müşterisi bulmakta zorlanıyor. - Tekstil sektöründe indirim günleri ve bayram alışverişleri beklenen satışları getirmedi. Hazır giyimciler sıcak savaşa kadar ellerindeki stokları bitirme telaşında. İndirime rağmen geçen aya göre yüzde 20 gerileme içerisinde. - Süper marketlerde gıda maddelerine bile talep azaldı. Daralma yüzde 30'larda. - Ayakkabıcılık sektöründe daralma indirime rağmen geçen yıla göre yüzde 50'lerin üzerinde. - Züccaciye, tuhafiye, mefruşat sektörü yüzde 10-15 daraldı. - Cep telefonu müşterileri ikinci eli tercih ediyor. Birinci elde telefon satışları yüzde 20-25 düştü. - Akaryakıt satışlarında yüzde 25-28 gerileme var. Türk halkı olarak savaşın ceremesini şimdiden çekmeye başladık. Savaş çıkarsa vay halimize...

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.