James Webb Uzay Teleskobu bu defa ölmekte olan yıldızı yakaladı

James Webb Uzay Teleskobu bu defa ölmekte olan yıldızı yakaladı

Uzak bir yıldızın yaşamının son aşamalarının etkileyici görüntüleri, James Webb Uzay Teleskobu (JWST) tarafından görüntülendi. Renkli kare, Manchester Üniversitesi tarafından yayınlandı.

Bilim insanları, James Webb Uzay Teleskobu'nun 'Halka Bulutsusu'nun benzeri görülmemiş düzeyde ayrıntılı görüntüsünü kaydettiğini açıkladı. Dünya'dan yaklaşık 2 bin 600 ışık yılı uzaklıkta bulunan bulutsu (nebula), dış katmanlarını uzaya fırlatan ölmekte olan bir yıldızdan doğmuştur.

BBC'nin haberine göre, bilim insanları, görüntülerin yıldızların yaşam döngülerine ilişkin önemli bilgiler sağlayabileceğini söylüyor. Görüntüleri yayınlayan gökbilimcilerden Profesör Mike Barlow, bulutsunun genişleyen renkli kabuğunun karmaşık ayrıntılarının yanı sıra, görüntülerin merkezi beyaz cücenin etrafındaki iç bölgeyi de 'mükemmel bir netlikte' ortaya koyduğunu ifade ediyor.

Profesör Mike Barlow, açıklamasının devamında ise şu şekilde bir değerlendirme yaptı: "Bir yıldızın yaşamının son bölümlerine, tabiri caizse güneşin uzak geleceğinin bir önizlemesine tanık oluyoruz ve JWST'nin gözlemleri, bu hayranlık uyandıran kozmik olayları anlamak için yeni bir pencere açtı. Gezegenimsi bulutsuların nasıl oluştuğunu ve geliştiğini incelemek için Halka Bulutsusu'nu laboratuvarımız olarak kullanabiliriz."

GEZEGENİMSİ BULUTSULAR ARASINDA EN BİLİNDİKLERDEN

Sözde 'gezegenimsi bulutsular', astronom William Herschel'in kavisli şekillerini gezegenlerinkilerle karıştırdığı 18. yüzyıla kadar uzanan yanlış bir isimdir. Halka Bulutsusu, Lyra takımyıldızında bulunan ve yaz boyunca görülebilen, iyi bilinen bir 'gezegenimsi bulutsudur'.

Ölmekte olan bir yıldız, maddesinin çoğunu uzaya fırlatıp çeşitli desenler, parlak halkalar ve dışa doğru dalgalanıyormuş gibi görünen incecik bulutlar ürettiğinde oluştu.

Manchester Üniversitesinde astrofizik profesörü olan Albert Zijlstra, "Görüntülerdeki ayrıntılara hayran kaldık, daha önce gördüğümüzden daha iyi. Gezegenimsi bulutsuların güzel olduğunu her zaman biliyorduk. Şimdi gördüklerimiz muhteşem." diyerek düşüncelerini aktardı.

(Kaynak: BBC News)