BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Siyasal iletişimin gerekliliği

Prof. Dr. Mehmet Şahin
Facebook

Günümüz dünyasında siyasi partilerin ve siyasetçilerin kendilerini ve yaptıklarını anlatmaları artık demokratik siyasetin olmazsa olmazı hâline gelmiştir. İktidarda olan ve iktidarı amaçlayan her siyasi oluşum ve temsilcilerinin, desteğine muhtaç oldukları kamuoyunu ikna etmeleri gerekmektedir. Hedef kitlenin gönlünü ve kalbini kazanmak için uygun iletişim araçları ve iyi bir siyasi dilin kullanımı ihmal edilemeyecek kadar önemli hâle gelmiştir.

Algı ile gerçeklik arasındaki sınırın bu kadar muğlak hâle geldiği hatta zaman zaman algının gerçeğin yerine geçtiği bir dönemde, siyasal iletişimi dikkate almayan siyasi partilerin maliyet ödemesi kaçınılmaz hâle gelir.

Siyasi partiler ve siyasetçiler genellikle seçim süreçleri yaklaşınca siyasal iletişim konusunda bir kuruluşla/ajansla çalışmak akıllarına gelir. Artık bunun yeterli olmadığını görmek gerekir. İktidar partilerinin kamuoyu desteğinin devam etmesi ve yapılan işlerin toplum tarafından anlaşılması/destek bulması için siyasal iletişimin yoğunluğu seçim dönemlerine göre düşük olsa da, sürekli uygulanması faydalı olacağı aşikârdır.

“Biz yapıyoruz. Anlatmamıza ne gerek var. Millet mutlaka görecektir. İyilik yap denize at...” demekle olmuyor artık.

Yapacaksınız ve ne için, nasıl, ne çabayla yaptığınızı, muhtemel sonuçlarının ne olduğunu kamuoyuna anlaşılır şekilde anlatmalısınız. Hatta toplumun farklı kesimlerine yönelik farklı diller kullanabilmelisiniz.

Niye bu konuyu ele aldım?

Geçen yirmi yılda iktidarın hemen hemen her alanda çok şey yaptığını ama bunların yeterince anlatılamadığını veya anlatılmadığını gördüğüm için.

İstisnalar elbette vardır ve birine değineceğim.

Bu durumu bazı örnekler üzerinden açabiliriz;

Cumhur İttifakı sistem değişikliğine gitmeye karar verdiğinde o dönemde yapılan anketlere göre Başkanlık Sistemi’ne olan kamuoyu desteği yaklaşık yüzde otuz beşlerdeydi. Kısa zamanda iyi bir çalışmayla uygulanan Parlamenter Sistem’in Türkiye’ye neler getirdiği ve götürdüğü anlatılırken Başkanlık Sistemi’nin ülkeye neler kazandıracağı anlatıldı.

Bir yıldan daha az sürede sistem değişikliği millete sunuldu ve olumlu sonuç alındı. Bu sonucun alınmasında kullanılan siyasal iletişimin büyük katkısı oldu.

Fakat tüm önemli konularda aynı yolun devam ettirilmediğini görmekteyiz. Yapılan önemli işler konusundaki siyasal iletişim açığı hızlı bir şekilde muhalefet tarafından negatif bir kampanyaya dönüştürülerek kullanılmaktadır.

İçeriden ve dışarıdan tüm karşı çıkışlara ve engelleme girişimlerine rağmen hayata geçirilen büyük projeler sürecinde de aynı eksiği gördük. Projeler yapıldı. Artı değerleri ortaya çıktı ama yapılma sürecinde koparılan fırtınaların etkisi daha fazla konuşuldu.

İstanbul Havalimanı, Marmaray, Avrasya Tüneli ve benzer tüm projelerin yapımı sürecinde neredeyse aynı şey yaşandı. Negatif kampanyanın sesi daha çok çıktı. Kampanya şeklinde topluma akla hayale gelmeyecek şeyler anlatıldı.

Sadece İstanbul Havalimanı konusunda yürütülen karşı kampanyanın öne çıkan başlıklarına ve rol alan kişilerin tavrına bakmanız bile her şeyi size gösterecektir. Neler denmedi ki... Projeyi yapanlar ve destekleyenlerden çok “yaptırmayızcılar”ın sesi çıktı.

Demek ki sadece yapmak yeterli olmuyor. Yapılanların da anlatılması ve bir iletişim stratejisinin olması gerekiyor.

Bu açık sadece kendini büyük projelerde göstermiyor aynı zamanda dünyanın dikkatli bir şekilde izlediği savunma sanayi gibi önemli alanlarda da kendini hissettiriyor. Bu alanda yapılan büyük işleri ve atılımları başta Yunanistan olmak üzere yabancı ülkelerin yayınlarından izliyoruz.

Şimdi ekonomide yatırım, istihdam, üretim ve ihracata dayalı bir modelin uygulamaya sokulduğundan bahsediliyor. Madem yeni bir modele geçiyoruz, eskisinin eksileri, yenisinin artıları topluma; uzman ve ilgili kişiler tarafından ayrıntılı bir şekilde anlatılmalıdır.

Aynı Cumhurbaşkanlığı Hükûmet Sistemi değişikliği sürecinde olduğu gibi iyi çerçevelenmiş bir iletişim stratejisinin olması gerekir.

Toplumun her kesimini doğrudan etkileyen ekonomik sorunların olduğu bir süreçte toplumun desteğinin kazanılması ve girilen sürecin başarılı olabilmesi için siyasal iletişim olmazsa olmazdır.

Başlatılan süreç işi yürütücüler tarafından iyi çerçevelenmeli, artısı eksisi uzman ve ilgili/sorumlu kişiler tarafından detaylı şekilde anlatılmalıdır ki sonuç alınabilsin.

Aksi takdirde süreci başkası çerçeveler...

  • Facebook'ta paylaş
  • Twitter'da paylaş
  • Twitter'da paylaş
621808 https://www.turkiyegazetesi.com.tr/yazarlar/prof-dr-mehmet-sahin/621808.aspx
YORUMLAR ARKADAŞINA ÖNER
loading
Kapat
KAPAT