Teknolojinin de fazlası fazla

A -
A +

İnternette NSU diye aratırsanız iki ayrı mevzu çıkar karşınıza.
Biri Nationalsozialistischer Untergrund (Nasyonal Sosyalist Yeraltı Şebekesi) yaptığı ırkçı eylemler ve öldürdüğü Türklerle tanınır Almanya’da. 

 

Diğer NSU ise Neckarsulm merkezli bir firma. 

 

NSU GmbH, 150 yıl evvel Christian Schmidt tarafından kurulur (1873), işe örgü makinesiyle başlar. Sonra bisiklete döner, velespite motor, motosiklete sepet takar. 
İş işi açar, otomobilci olup çıkar sonunda.  

 

Teknolojinin de fazlası fazla

 

İlk otomobili Pipe 34’ü asfalta indirdiğinde 1905’dir daha. 
Piyasada sepetli motorları ile tanınır (1927). BMW’den hesaplıdır ama kalitede aşağı kalmaz. 

 

1930’da 501TS yapar 1937 601TS ile devam eder yoluna. Hatta bizim Millî Müdafaa Nezareti de satın alır, envantere katar (1938). Sepeti engebeli yollarda bile sarsmaz, ip gibi yol tutar, ağır makineli bağlanabilir rahatlıkla.

 

Teknolojinin de fazlası fazla

 

İkinci Cihan Harbi’nde paletli motosiklet imal eder, evet tank gibi ağırdır, Opel Olympia motoru ile yürür anca. 

KIRILASI REKORLAR

NSU 1951-56 arası Amerika Utah Bonnevile tuz gölünde dört defa üst üste top speed (tam gaz) dünya rekoru kırar.
Düşünün 100 cc’lik (takriben yarım bardak) Baumm II motoru 150,3 mph (242 km/sa.) hıza çıkar. Sürücüler rüzgâr çarpmasın diye üstüne yatar, dümeni dizleri ile kullanırlar. Ki, bunu diğerleri de taklit edecektir daha sonra.   

 

Teknolojinin de fazlası fazla

 

NSU, 50cc’lik Quickly ile dünyanın en büyük mopet üreticisi olur. 1953-63 arası bir milyondan fazla satar.

 

1957’de küçük otomobili Prinz ile ciddi bir hamle yapar. Arkadan motorlu, çift silindirli şirin bir sedandır. İyidir hoştur da gürültücüdür biraz. 

 

Peki Volkswagen Beetle’ı tehdit edebilir mi? Yok canım o kadar da değil daha.  

 

Teknolojinin de fazlası fazla

 

O günlerde arkadan motorlu arabalar dikkat çeker. Chevrolet Corvair gibi mesela. NSU ise İngiliz Hillman’lara benzer biraz. 
Bertone tarafından tasarlanan NSU Sport Prinz coupe, 1.000 cc’dir, çok can yakar yarışlarda.

BASİT VE ZEKİCE  

Veee 1954 yılındaaaa… 

 

Evet yeni, yepyeni, görülmedik duyulmadık bir motorla çıkar müşteri karşısına. 

 

Mühendis Felix Wankel silindirleri olmayan garip motorunu bir NSU Spider’a takar, bu beklenmedik bir şeydir, sektör çalkalanır âdeta. 

 

Teknolojinin de fazlası fazla

 

Japon Toyo Kogyo takiptedir. ABD’li General Motors, rotorlu motor geliştirmek için 50 milyon dolar harcar ve 185 beygir güç yakalar. 

 

Hollanda’da Datsun, İngiltere’de Rolls-Royce ve İtalya’da Alfa Romeo mühendisleri masaya kapanırlar. 

 

Mazda ipi önde göğüsleyecek RX7 ve RX8’lerde kullanacaktır yıllarca. 

 

Lada VAZ, Citroën ve FIAT ise gelir NSU’nun kapısını çalar, yalvar yakar motor ya da lisans talebinde bulunurlar. 
-Durun hele, önce bi kendi arabamıza koyalım da…

ÇAĞININ ÖNÜNDE

NSU tezgâhlarından çıkan Ro 80, çağının ötesinde bir otomobildir. Düşünün iki binlerin çizgisini taşır atmışlı yıllarda. Önden çekişlidir, Wankel motoru, disk frenleri, hidrolik direksiyonu, bağımsız süspansiyonu, elektrikli debriyajı, Saxomatic şanzımanı ile yılın otomobili seçilir açık ara.
Alımlı farları, Porsche’lere yakışacak cantları, biçimli stopları ile ödülleri toplar. BMW ve Mercedes sönük kalır yanında. 
Motoru sadece 103 kilodur ama 5.500 devirde 136 beygir güç yakalar. Hareketli pistonları, krank mili, valfleri yoktur, bırakın vuruntuyu titreşim bile olmaz arı gibi vızıldar.  Oval gövde içinde merkezden kaçan üçgenimsi rotor biteviye döner, yanma odaları ve valfler boşluktadır, hizaya gelince bujiler çakar, bu yana döner egzozu atar. 

 

Hasılı hafif, sade, daha az parçası olan, hırıltılısız zırıltısız bir motor yatar kaputu altında.  

SU GİBİ AKICI 

Sessiz, pürüzsüz ve esnektir, çok dengeli yol tutar. Bu yüzden gaza gelenler fazla topuklar. Yüksek devirde conta sıkıntıları görünmeye başlar. Meğer çift buji de gereksizmiş, biri çakar öbürü az çakar, insicamı bozar. 

 

İçeride dönen rotorun uçlarına yüklenen basınç ve hasıl olan ısı malzemenin tahammülünü zorlar. Erken yıpranma firmayı zora sokar. Evet geleni geri çevirmez, motoru yenilerler ama bu pahalıya patlar onlara. 

 

1969 yılında havlu atmak üzeredir ki VW tarafından satın alınır. Wankel’i iyileştirmek için çekerler kızağa 1967. 

 

Ro80 37 bin 406 adet üretildikten sonra durdurulur. On sene için mütevazı bir rakam. 

 

Bu arada Alman Auto-Union, Audi 100’ü tanıtır ki, NSU da katılır Horch, DKW, Wondererer’in bulunduğu dörtlü halkaya (1970). 

 

NSU unutulur gider, Audi itibar yakalar.

 

Otomobilcilikte kim batacak, kim çıkacak kestiremezsin, sürprize açıktır daima.

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.