OYUN İÇİNDE TEHLİKELİ OYUN! -2-
HAZIRLAYAN - M. Kurtbay ÖNÜR
Hayat yorgunu ebeveynlerin 'kafa dinlemek' maksadıyla bilgisayar başında eğlenen çocukları, 'start game' komutuyla birlikte 'şiddet'i en son dozajında yaşıyor. Bir tuşa tıklayınca, gerçekten, sanal âleme uçarken, 'suç profili'ni de beynine ve ruhuna kazıyan bireyler haline geliyor. Türkiye'de durum acıklı... Peki dünya ne yapıyor?.. Bilgisayarın hipnotize ettiği, kaosa, kana ve suça susamış 'mitolojik canavar' olan insan nefsini farkedince, ard arda tedbir almaya başladı. Avustralya tam olarak 33 popüler oyunu yasakladı. Bu oyunların en önemlileri Cull Of Duty Serisi, Postal 2, Metin 2, Left 4 Dead 2, Aliens, seks içeriği olan GTA serisi, Manhunt ve çapkınlık oyunu Larry bile var. Almanlar nazi içerikli oyunları, Orta Doğu Assasins Creed'i yani Haşhaşilerin cinayetlerini istemiyor. Teknolojiyi 'copy-past'leyen Çin, Metin2'yi üretip çocuk katili bile olurken, batı aleyhtarlığıyla dünya kamuoyunu kızdırdı. Aslında Çin, daha önce bazı oyunları ülkesini lanse ettiği için dava etmişti. Peki biz hangi noktadayız? Neler yapılmalıyız... Uzmanlarımız biraz 'kulak çekerek' ikâzlarda bulundu. Türkiye'nin sayılı psikoloji ve psikiyatristlerinden Prof. Dr. M. Kemal Sayar, bilgisayar oyunlarının çocuklar üzerindeki etkilerini anlattı:
- Evimizde zamanını, eğitim hayatını ve ruhunu oyuna teslim etmiş çocuklarımız var. Oyun bağımlısı çocukların, hemen hepsinde sosyal, psikolojik kayıplar ve aile içi çatışma artıyor, ebeveynlerine de düşman oluyor. Gerçek hayatın sorumluluğundan uzaklaşıyorlar. Değişikliği gözlemleyen aile endişelenmeye ve söz konusu oyunları yasaklamaya başlayınca, işin vahameti artıyor. Bağımlı çocuklar için 'yasak', anne-baba-çocuk ilişkisini bozuyor. Oyuncu gençlerde 'sorumsuzluk', 'yalnızlık', 'sosyal yalıtım', 'saldırganlık' gibi duygusal ve davranış problemi görülüyor. Öz güvenleri düşük, sosyal endişe ve dengesizlik düzeyleri yüksek oluyor.
ÜRKÜTEN DEĞİŞİM!
Bir çocuk bilgisayar başında nasıl değişir?... Önce bağımlı çocuk çevresinden kopar. Oyun içinde 'cesur ve atak'tır. Gerçek hayatta 'ürkek ve içine kapanık'. Gerçek dünyanın ötesinde sanal bir dünya kurup, burada yaşar. Yeni dünyasının kuralları, gerçek hayatla çatışır. Hakiki birey, hayal bir karaktere bürünür. Artık bağımlı için hayat sıkıcı ve streslidir. Artık o bilgisiz, ürkek, içine kapanık ağır paranoyalar, bazen şizofrenik patlamalar yaşayan psikolojisi harabeye dönüşen bir gençtir.
ZEKİ ÇOCUKLAR TUZAKTA!
Bu oyunlar zeka düzeyi aşırı gelişmiş olan çocukları bağlıyor. Şehir hayatı zeki çocukların enerjilerini boşaltma, zekâlarını kullanma, kendilerini ifade etmede ihtiyacını ortadan kaldırıyor. Her anlamda sıkışmışlık yaşayan çocuklar, tıkalı kaldıkları 100-150 metrekare evlerde, sınırsız bilişim dünyasında kayboluyor. Kendilerini orada ifade ediyorlar.
KONUŞ, HİSSET VE DİNLE
Çocukların korkunç tuzaktan kurtulması için, aile büyüğü bilinçli olmalı. Anne ve baba çocuğunun karanlık bir kuyuda olduğunu görmeli. Onunla iletişim kurmalı. Dokunmalı, konuşmalı, hissetmeli, dinlemeli... İlgilendiğini hissettirmeli. Halı saha maçı, sinema, basketbol ilgi alanı neyse, sosyal faaliyetler organize etmeli.
BUYRUN! PEDAGOGUNUZ
Hani zaman kısıtlı, maddi imkân da yok ya!.. Hollanda'da sadece bu konu üzerinde araştırmalar yapan Fatih Üniversitesi öğretim görevlisi ünlü Pedagog Adem Güneş'i sizin için getirdik. Bakın Adem hoca, ne gibi tüyolar verdi:
- Dün oyunlar problemdi. Şimdi facia! Offline oyun, online olunca, tahrip de organize oldu.
TEKNOLOJİK TUZAK!
Artık yetişkinler gözünü açmalı...
İstanbul'da Hakan ile Almanya'daki Hans aynı oyunu paylaşıyor. Oyunda kişiler ruhsal ve psikolojik bağlantıya geçiyor. Biz buna 'Yarıcanlı etkileşim' diyoruz. Kullanıcı genç, karşısında hastalıklı, sağlıklı bir tip mi var? Bilmiyor. Karşı taraf, çocuğun zaafiyetini kullanarak, 'kademe yükseltmek' ve 'zafer' vaadiyle tavizler isteyebiliyor. Böylece, oyun tuzağa dönüyor. İnindeki çocuk pornocuları, uyuşturucu satıcıları, istismarcılar için fırsat doğuyor.
EV Mİ TIMARHANE Mİ?
Oyunla hipnotize olmuş çocuk, ailesini oyunda ilerlemeye engel görüyor. Ebeveynlerini yaralayan, eşyalarına zarar verenler var. Bu tür hasta bağımlılar için Japonya, Hollanda, ABD gibi ülkelerde tedavi ve rehabilitasyon merkezleri kuruldu. Türkiye'de böyle bir merkez açmalı. Yoksa bu oyunlar gelecek neslimizi yutacak. Meselâ Musa bu oyun için, 4-5 sene uğraşmış. Metin2 adlı oyunda çeşitli şifreler ve atraksiyonlarla 50 ila 70 level yükselmiş. Birileri için Musa oyunla yükselen tehdit... Peki ne oldu?... Mâlum!..
AİLEDEKİ ERGENEKON!
Omerta gibi organize oyunlar gençlerimizin cinayet, hırsızlık, uyuşturucu kaçakcılığı gibi faaliyetlerde bulunup, kademe yükseltip, mafya babalığı tahtına oturmaları için çabalamasını sağlıyor. Cinayet, gasp, kumar gibi suçların provasını ruhunda yaşıyorlar. Bu provalar tatmin etmeyince, aktiviteleri gerçek hayata yansıtmaya başlıyorlar. Suç dünyasının içinde olmak oyun ve eğlenceye dönüşüyor. Ve suç şebekeleri ve organize örgütler, evinin odasında masumca ve sessizce oturan çocuklardan çıkabiliyor. Çünkü vicdan ve hissiyat yok oluyor. Ey anne-baba! Evlâdın, oyundaki acımasız karakterler gibi hissiyatsız bir materyâl olabilir. Cem ve Münevver olayını hatırlayalım. Çocuklarımıza sahip çıkmazsak, insanın kanını dondura
cak, ürkütücü sahneler ortaya çıkabilir.
ÇOCUKLARINIZI NASIL KORUYACAKSINIZ?
* Çocuğunuzun bilgisayarı herkesin kullandığı ortak bir alanda ve odada bulunsun.
* Bilgisayarın ekranı ebeveynin takip edebileceği noktalardan görünsün.
* Çocuğunuzun interneti bir bilgi alma aracı olarak görmesini sağlayın.
* Online oyunlarda kimlerle bağlantı kurduğunu
öğrenin.
* 'Benim evlâdım, bilgisayarda sessiz sessiz oturuyor' demeyin. Çünkü o anda dehşet verici oyunlarla zehirleniyor olabilir. Takip edin.
* Anne-baba olarak çocuğunuzu dinleyin ve onunla daha çok iletişim ve duygusal bağlantı kurun.
* Çocuğunuzun sosyal hayattaki fiziksel ve zihinsel aktivitilerini artırın.
* En önemlisi çocuğunuzun manevi dünyasının
gelişmesi için inanç eğitimi verin.
* Gergin bir aile ortamı, çocukları sizden
uzaklaştırır. Tartışmadan kaçının!
Emniyet Genel Müdürlüğü: BİRER SUÇLU OLUYORLAR
Türkiye'nin Musa cinayetiyle adını duyduğu Metin 2 adlı oyun, 18 yaşından küçüklere yasaklanmıştır.
Türkiye çapında yaklaşık 2 milyon kullanıcısı bulunan 'Metin 2' oyunu Musa Kang cinayetiyle gündeme gelmiştir. Soruşturmada Musa'nın oyun şifresi için kaçırılmış olabileceği göz önüne alınmıştır. Birçok veli şikayette bulunmuştur. Çocuklar oyunda gördükleri sahneleri, hayata geçiriyor. Birbirlerine sopalarla
şiddet uyguluyor. Bu sebeple inceleme başlatılıp, bir de rapor hazırlanmıştır. Uzman polislerin hazırladığı raporda, 'Çocuklar, gerçek dünyadan uzaklaşıp sanal dünyada yaşadıkları hissine kapılıyor. Çocuklar kendilerini savaşçı karakter olarak görüyor" ikazında bulunulmuştur.
İçişleri Bakanlığı: METİN 2'YE YASAK
Çocukları ruhsal ve zihinsel olarak etkileyen oyunlar kontrol altına alınmalıdır. 'Sakıncalı' bulunan oyun ve oyunlara ilişkin 81 ilin valiliklerine yazı gönderilmiştir. 18 yaşından küçüklerin 'Metin 2' oynaması yasaklanmıştır. Genelgede bu konunun üzerinde hassasiyetle durulması gerektiği vurgulanmıştır.
OYUNLAR ZARARLI
ABD'nin ünlü sivil toplum kuruluşlarından 'Ulusal Medya ve Aile Enstitüsü' tehlikeli olarak nitelendirdiği Assassins Creed, Metin2, Princes Of Persian, Grand Thief Auto serisi, Call Of Duty serisi, Smack Down, Conan, The Darkness, Cliver Barker's, Kane& Lynch, Manhunt2, Resident Evil2, Umbrella Chronicles, John Woo, Timeshift Japonya, Avustralya ve Suudi Arabistan'da yasaklandı.