“İmama uyanlar dört nevdir, çeşittir. Bunlar, Müdrik, Muktedî, Mesbûk, Lâhık diye anılırlar."
Sual: Din kitaplarında namaz bahsinde Muktedî, Mesbûk gibi kelimeler geçmektedir bunlar ne demektir?
Cevap: Bu konuda Mızıraklı İlmihâl kitabında buyuruluyor ki:
“İmama uyanlar dört nevdir, çeşittir. Bunlar, Müdrik, Muktedî, Mesbûk, Lâhık diye anılırlar.
1-Müdrik, iftitah tekbirini imam ile birlikte alana denir.
2-Muktedî, iftitah tekbirine yetişemeyene denir.
3-Mesbûk, imam rekatlerin birini veya ikisini kıldıktan sonra uymuş olana denir.
4-Lâhık, iftitah tekbirini imam ile beraber almış, fakat sonra, kendisine hades vaki olduğundan yani abdesti bozulduğundan dolayı, abdest alıp, tekrar imama uyana denir.
Bu abesti bozulup tekrar abdest alan kimse, yine evvelce olduğu gibi, kıraatsiz, rüku ve sücud tesbihlerini ederek, söyleyerek namazını kılar. O kişi, eğer abdest almaya gittiğinde dünya kelamı söylememiş ise, imamın ardında kılmış gibidir. Lakin, camiden çıkdıktan sonra, pek yakın yerden abdestini almalı, hiç konuşmamalıdır. Çok ileriye giderse, namazı fasid olur, bozulur diyen âlimler vardır.
Sual: Camiye gidip imam rükuda iken acele ile tekbir alıp imama uyan kimsenin namazı sahih olur mu?
Cevap: Bir kimse, namaz kılmak için mescide geldiğinde, imamı, rükuda bulsa ve rükuya yetişeyim diye acele edip, iftitah tekbirini rükuya inerken alsa, imama uymuş olmaz. İmamı, rükuda buldukta, imama uymaya niyet edip, tekbiri ayakta tekmil, tamam edip, sonra rükuya gider ve imamın beli ile beraber olup, tesbih ederse rüku tesbihini söylerse, o rekata uymuş olur. Amma rükuya inerken, imamın beli doğrulsa, o rekata yetişmiş olmaz.
Sual: Namazı vakti girer girmez kılmanın ne gibi sevabı ve faziletleri vardır?
Cevap: Vaktinde eda edilen, kılınan namazın fazileti pek çoktur. Bunlardan birkaçını beyan etmişler bildirmişlerdir:
1-Birinci fazileti o kimsenin yüzü nurlu olur. 2-Ömrünün berekâtı olur. 3-Duası kabul olur. 4-İnsanların hayırlısı olur. 5-Cümle müminler ona muhabbet eder.
Sual: Önceki ümmetlerde de namaz ibadeti var mı idi?
Cevap: Bu konu ile alakalı olarak Redd-ül-muhtâr kitabında buyuruluyor ki:
“Semâvî dinlerin hepsinde, namaz kılmak emredilmiştir. Âdem aleyhisselâm ikindi namazını, Yakub aleyhisselâm akşam namazını, Yunus aleyhisselâm yatsı namazlarını kılarlardı denilmiştir.
Osman Ünlü'nün önceki yazıları...