Şöhret için vaaz vermek, nasihat etmek, kitap yazmak riya, gösteriş olur.
Sual: Meşhur olmak insanlardan maddi menfaat temin etmek için vaaz vermek din kitabı yazmak riya mı olur?
Cevap: Şöhret için vaaz vermek, nasihat etmek, kitap yazmak riya, gösteriş olur. Vaaz, emr-i ma'rûf ve nehy-i münker demektir. Münakaşa etmek, başkalarından üstün görünmek ve övünmek için ilim öğrenmek, riya olur. Dünyalık yani mal, mevki elde etmek için ilim öğrenmek de, riya olur. Riya haramdır.
Allahü teâlâ için olan ilim, Allahü teâlâdan korkmayı arttırır. Kendi ayıplarını görmeye sebep olur. Şeytanın aldatmasına mâni olur. İlmini dünya kazancına, mala ve mevkiye kavuşmaya vasıta eden din adamlarına ulemâ-i sû, kötü din adamları denir. Bunların gideceği yer, Cehennemdir. Herkesin yanında sünnetlere uygun, yalnız iken ise, edeblere uymayarak yapılan ibadetler de, riya olur.
Sual: Bir kimse yaptığı ibadetlerin ve hayırların, verdiği sadakaların sevabını diri ölü herkese hediye edebilir mi?
Cevap: Yapılan ibadetin sevabını, ölü veya diri başkasına hediye etmek caizdir. Hac, namaz, oruç, sadaka, Kur’ân-ı kerim, mevlid okumak, zikir ve dua okumak sevaplarını başkasına hediye etmek, Hanefi mezhebinde caizdir. Bu ibadetleri ücret karşılığı, pazarlık ederek yapmak caiz değildir. Allahü teâlâ için Kur'ân okuyup, verilen hediye kabul edilir. Mâlikî ve Şâfii mezheblerinde, sadaka, zekât ve hac gibi mal ile yapılan ibadetlerin sevabını hediye etmek caiz olup, namaz, oruç ve Kur’ân-ı kerim okumak gibi beden ile yapılanları caiz değildir. Hadis-i şerifte;
(Kabristandan geçen kimse onbir ihlas sûresi okuyup, sevabını kabirdekilere hediye ederse, meyitler adedince sevap verilir) buyuruldu.
Hanefi mezhebinde olan, sevabını hediye eder. Mâlikî ve Şâfii mezheblerinde olanlar ise, meyyitin affı için dua eder.
Sual: Müslüman olup, namazı orucu işitmemiş ve yapmamış olan, işitince öğrenince bunları kaza eder mi?
Cevap: Yeni Müslüman olan bir kimse, farz olduğunu işitinceye kadar, kılmadığı namazları kaza etmez. Mürted, tekrar imana gelince, mürted olmadan önce kıldığı ve mürted iken kılmadığı namazları ve oruçları kaza etmez. Fakat tekrar hacca gitmesi lazım olur. Mürted olmadan önce yapmadığı farzları kaza eder. Çünkü, farzları yapmamak büyük günahtır. Mürted olunca, günahları affolmaz.
Osman Ünlü'nün önceki yazıları...