BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

NE DEMİŞ ROMALI TARİHÇİ GAIUS SALLUSTIUS CRISPUS: İYİ GÖRÜNECEĞİNE İYİ OL

İYİ kelimesinin anlamı nedir? O kadar ağza sakız ediliyor ki anlamını, ciddiyetini yitiriyor. Sinir bozucu ve sahte bir “BEN BİLİRİM” imajı. Aslında İYİ kısaca herhangi bir şeyin/kişinin, alanında veya en yüksek kalitede olduğunu belirtmek için kullanılan sözcük. Ancak konu yiyecek ve içecek olduğunda hemen şu soru akla geliyor:
KİME GÖRE? NEYE GÖRE?
En iyiyi, en uygunu istemekten vazgeçmeyen yiyecek ve içecek meraklıları için gözlem yapmak, deneyimlemek çok önemli. Artık eskisi kadar kolay değil, ilgilenilecek o kadar çok ayrıntı var ki. Eskiden seçenek sayımız daha az idi, kriterler daha kolay ve anlaşılırdı. Artık müthiş bir kuşatılmışlık söz konusu, yanlış anlamayın lezzet
ile kuşatılmışlıktan bahsetmiyorum. O kadar çok etken ve etki eden var ki, doğru yanlış fark etmiyor, bir şekilde aklımız karışıyor. Kısaca günümüz insanları lezzet adına çok garip, karmaşık bir dünya ile karşı karşıya. İnsanları kuşatan karmaşıklığın başında durmaz, uslanmaz yazılı-görsel
basın ve sosyal medya geliyor. Elbette bu işi doğru yapanlar var; ama genellikle bizleri ne istediğini bilmeyen, sadece birer tüketici yapmak ve bu rolde tutmak istiyorlar. Bu uslanmaz kuşatmanın karşısında herkesin, hepimizin çok ama çok daha seçici ve bilgili olması gerekirken durum hiç de öyle değil. Hepimiz yazılı-görsel basın ve sosyal medyanın etkisi altındayız. Ben yıllardır söylüyorum: “Ağzı ile yiyenler, yerlerini kulağı ile= yiyenlere bıraktılar.” İlk yanılgı, yanlışlarla dolu bir karmaşıklığın
doğru tavsiyeler ile aşılabileceğinin sanılması. Öyle ya, kimdir tavsiye eden ve neye göre bu hakka sahip? Sürekli doğru tercih yapmak gerektiği yanılgısı içindeyiz. Çoğu zaman seçenek denilen şeyler arasında genellikle doğru yok. Doğru tercih yapmak kolay da değil. Tam burada devreye sözüm ona bilenler, kendini uzman olarak lanse edenler giriyor ve yazılı-görsel basın ve sosyal medya, bu anlamda çok iyi bir platform. Her taraf GURME, ŞEF ve onların doğruyanlış tavsiyeleri ile dolu; ama kimse bu tavsiye verenlerin bu anlamdaki bilgisini sorgulamıyor. Tek kriter var “kaç kişi takip ediyor” ve “ne kadar duyuyorsunuz”. Hâlbuki bu takip meselesinde ve duyulma konusunda ne fırıldaklar dönüyor onu bilen yok. Aslında şu söz çok değerli: “İyiye giden yol çok güç görünüyorsa da bulunabilecek bir yoldur.” B. SPINOZA. İkinci yanılgı ise en iyisini bulma çabası. Bu çabayı pazarda, alışveriş merkezlerinde gözlemlemek, sohbetlerde duymak hiç zor değil. Kulaktan
dolma bilgiler ile organik ya da doğal arayışları, köy kahvaltısı gibi kandırmacalar ya da yılın en iyi şey, en iyi işletmesi gibi belirsizlik taşıyan şaşırtmacalar.
Aslında yalnızca biraz dikkat bile yeterli. Çünkü bütün bu yanıltma çabaları çok açık; sadece görmek, farkında olmak lazım.

AMA BAZEN KANDIRILMAK SANKİ HOŞUMUZA GİDİYOR

Elbette insanların “en iyi” rüzgârına kapılmamaları kolay değil çünkü yıllardır süren bilinçsiz tüketim saplantısı giderek içinden çıkılamaz bir hâl aldı. Çözüm çok basit “en iyi” çok mu gerekli? Bizler için “en iyi” olduğu söylenen şeyler çoğu zaman tüketilmesi istenen, hiç de aslı astarı olmayan şeyler. Her yıl daha büyüğü çıkarılan koskocaman süslü yalanlar. Diğer yandan var olan ya da olması gereken ne varsa artık tehlikede. Su, deniz, orman, yayla, ova, meyve, sebze, et, ustalık, doğru bilgi, geleneksellik hepsi tehdit altında. Ürün ve işçilik kalitesi bu kadar bozulurken “en iyi” aramanın anlamı olabilir mi? Şimdi ben kendi beğendiklerimi yazayım sakın “EN İYİ” falan diyeceğimi sanmayın. Benim için çok ama  çok değerli, istikrarlı ve lezzetli işletmeler. Covid-19 sonrasına hazırlık olsun dedim.

ÇARŞI LOKMAHANE / KONYA
CUMHURİYET LOKANTASI / EDREMİT/BALIKESİR
HACIBABA KERVANSARAY ET LOKANTASI / MALATYA
SAKLI BAHÇE / TOKAT
GIRIK BAHÇE / KULAKKAYA YAYLASI/GİRESUN
İMAM ÇAĞDAŞ / GAZİANTEP
HACI BEKİR KÜNÇ / BULGURLU/İSTANBUL
YANYALI FEHMİ / KADIKÖY/İSTANBUL
PUŞKİN / KARS
BAKİ USTA / İZMİR
GÜNAY / ÇILDIR GÖLÜ/ARDAHAN
AŞÇI BACAKSIZ / AFYONKARAHİSAR
İŞTAH KEBAP / ADANA
ABİDİN TANTUNİ / MERSİN
LİMAN / RİZE
LALE / ÇAYELİ/RİZE
ZENNUP / BURSA ve İSTANBUL
GÜNAYDIN KEBAP / KALAMIŞ/İSTANBUL
NOKTA BALIK / ATAŞEHİR/İSTANBUL
SADE BEŞDENİZLER / NİŞANTAŞI/İSTANBUL
ŞENYURT CAĞ KEBAP / ERZURUM
PAÇACI SÜLFETTİN / ERZURUM
ALTINDEDE / KAYSERİ
AHMET BEY BAHAR KÖFTECİSİ / LÜLEBURGAZ/KIRKLARELİ
BAŞARAN KÖFTE / SİVAS
KOMAROĞLU KÖFTE / TRABZON
ZAİM USTA / İZMİR
KOCABAYLAR / DENİZLİ
KEBAPÇI KADİR / ISPARTA
YEDİ MEHMET / ANTALYA
İRANLILAR LOKANTASI / IĞDIR
MAHMUT USTA / KEMERALTI/İZMİR

 


  • Facebook'ta paylaş
  • Twitter'da paylaş
  • Twitter'da paylaş
618836 https://www.turkiyegazetesi.com.tr/yazarlar/adnan-sahin/618836.aspx
YORUMLAR ARKADAŞINA ÖNER
loading
Kapat
KAPAT