Ali ÇELİK

Pandemiyle artan araç hareketliliği sektörde ciddi bir talep artışına neden olurken, ham madde tedarik, çip üretimi gibi faktörlerle dengeler tamamen bozulmuş durumda. Konuyla ilgili değerlendirmelerde bulunan Otomotiv Satış Sonrası Ürün ve Hizmetleri Derneğinin (OSS) Yönetim Kurulu Başkanı Ziya Özalp “Evet planlama ve tedarikle ilgili sıkıntılar var. İnsanlar da yedek parça ihtiyacını gördü. Önceden örneğin 100 birim sattığımız ürünün 120 birim olabileceğini öngörüyorken, bunun şimdi 150 - 200 birim talep olduğunu görebilmek günün şartlarında çok kolay değil. Talep öngörülemiyor” dedi.

ÇİP SIKINTISI YEDEK PARÇA ÜRETİMİNİ ETKİLİYOR

Tüm bu süreçlerin tedarik zincirinde kırılma noktalarına neden olduğunu vurgulayan Özalp “Kırılma noktalarından birincisi, ‘orijinal parça’ dediğimiz araç üretiminde kullanılan parçaların üretilememesi. Bildiğiniz üzere geçen yılı da dâhil edecek olursak otomotiv sektöründe üretimde 10 milyon araçlıktan fazla bir kayıp var. Çip krizi yalnızca aracın banttan çıkmasıyla ilgili bir durum değil, yedek parçalarda da var. Bazı çiplerin olmaması, yedek parça üretimini de etkiliyor” dedi.

"FABRİKALAR 3 GÜN ÇALIŞIYOR, 4 GÜN KAPATILIYOR"

İlk defa satış sonrası pazarda parça sıkıntısı yaşandığını dile getiren Özalp “Uzak Doğu kaynaklı ürünler avantajını yitirdi. Bunun temelinde ham madde bulunurluğu ve fiyatları var. Beraberinde enerji, elektrik büyük bir sıkıntı. Çin’deki fabrikalarda elektrik sıkıntısı nedeniyle 3 gün çalışıyor, 4 gün kapatılıyor. Bu da maliyetleri artırıyor. Üçüncüsü de navlun maliyetlerinin 4 kat artması. Çin’in ucuz mal avantajı, navlun maliyetleriyle yitirdi. Bunların kısa vadede çözülmesi zor, parça bulunurluk krizinin 2022’de de süreceğini öngörüyoruz. Evet bir taraftan talep artarken diğer taraftan talebi karşılayacak kaynaklarda sıkıntılar da artıyor” ifadelerini kullandı. 

OSS Derneğinin üyelerinin katılımıyla düzenlediği anket sonuçlarına göre üreticilerin üçüncü çeyrekteki kapasite kullanım oranı ortalaması yaklaşık yüzde 82 olurken; yılın ikinci çeyreğine oranla, üretici üyelerin üretiminde ortalama yüzde 11, geçen yılın aynı dönemine göre de yüzde 19 artış yaşanıyor.

Çipten sonra magnezyum krizi kapıda! Avrupa kırmızı alarm verdi Çipten sonra magnezyum krizi kapıda! Avrupa kırmızı alarm verdi Dünya genelinde yaşanan çip krizinin ardından şimdi de magnezyum sorunu ortaya çıktı. Yılbaşından itibaren fiyatı iki kat artan magnezyumda tekelleşen Çin, Avrupa’ya sevkiyatı durdurmuştu. Alınan kararla Avrupa’da magnezyum stokları tükenmeye başladı.

Çip krizinin otomotiv sektörüne faturası 210 milyar dolar Çip krizinin otomotiv sektörüne faturası 210 milyar dolar Bütün dünya çip kıtlığı ile boğuşuyor. Sadece otomotiv sektörüne faturası 210 milyar doları buldu.