NASA'nın aracından şaşkına çeviren buluş: Yeni izler Mars'ta su olduğunu mu gösteriyor?

NASA'ya ait Mars keşif aracı Curiosity, Kızıl Gezegen'de bir zamanlar su bulunduğuna işaret eden çamur çatlaklarını kaydetti. Bilim insanları gelişmeyi şaşkınlıkla karşılarken, bunun doğrudan mikrobiyal yaşama ev sahipliği yaptığı anlamına gelemeyeceği belirtildi.

NASA'nın Curiosity isimli gezgin aracı, Mars'ın bir zamanlar mikrobiyal yaşamı nasıl desteklediğini çözebilecek şaşırtıcı bir keşif yaptı. 2012 yılında yüzeye inen araba büyüklüğündeki robot, geçmişte yağışlı ve kurak mevsimlerin olduğunu düşündüren iyi şekilde korunmuş antik çamur çatlağı buldu.

Dünya benzeri hava döngülerinin Mars'ta mikrobiyal yaşamın gelişmesine yardımcı olabileceği uzun süredir konuşuluyor. Araştırmacılar, ayırt edici altıgen desenlerin kanıt olabileceğine inanıyor.

Nature dergisinde yayımlanan yeni bir makalenin baş yazarı olan William Rapin, "Bu, Mars'ın eski ikliminin bu kadar düzenli, Dünya benzeri yağışlı-kurak döngülere sahip olduğuna dair gördüğümüz ilk somut kanıt. Yağışlı-kurak döngüler, yaşamı mümkün kılan moleküler evrim için faydalıdır, hatta belki de gereklidir." dedi.

MARS KEŞİF ARACININ BULMASI GEREKEN ÇOK ŞEY VAR

Curiosity, çamur çatlaklarını ilk olarak 2021'de Pontours adı verilen bir yerden numune aldıktan sonra tespit etti. Gale Krateri'ndeki 4 kilometre yüksekliğindeki Sharp Dağı'na tırmanırken karşısına çıktı.

Bölgede farklı mineraller bulundu, bazı kısımlar kil açısından zenginken (genellikle suda oluşur), bazıları ise sülfat içeriyordu (su kurudukça oluşma eğilimindedir).

Çatlaklar bir geçiş bölgesinde bulundu ve uzun kurak dönemlerin daha yaygın hale geldiği ve kraterin eski göllerinin ve nehirlerinin çekilmeye başladığı bir döneme bir bakış sunuyor.

Çamurun kurudukça T-şekilli birleşme noktalarına ayrıldığı anlaşılıyor ancak tekrar tekrar suya maruz kaldığında yumuşar ve Y-şekline dönüşür ve sonunda milyarlarca yıldır korunan altıgen bir model oluşturur.

Bu yağışlı-kurak döngüler, yaşamın kimyasal yapı taşları olarak kabul edilen moleküller olan polimerlerin oluşumu için hayati öneme sahiptir.

Öte yandan, çatlaklar, Mars'ın bir zamanlar mikrobiyal yaşamı desteklediği fikrine destek olan ilk işaret değil. Bununla birlikte NASA, bu bulgulara yenilerinin eklenmesi gerektiğini belirtiyor ve söz konusu çatlak bulgularının, Curiosity'nin ortaya çıkarması için ne kadar çok kanıt olabileceğinin bir işareti olduğunu düşünüyor.

(Kaynak: Sky News)