Elektronik sigara çocukları haritadan avlıyor! Influencer’lar satış tuzağına ortak

Kaynak: Türkiye Gazetesi
- Güncelleme:
Elektronik sigara çocukları haritadan avlıyor! Influencer’lar satış tuzağına ortak
Sağlık Haberleri  / Türkiye Gazetesi

Günümüzde elektronik sigara kullanımı küresel bir salgın seviyesine çıkmış durumda. Son yapılan araştırmalara göre, elektronik sigaraları serbest hâle getiren ülkelerde çocuk ve gençlerde elektronik sigara kullanımında inanılmaz bir artış görülmeye başladı. Ülkemizde yapılan bir çalışma “haritalar” uygulamasından çocuklara satış yapıldığını ortaya koydu.

ZİYNETİ KOCABIYIK - Dünya Sağlık Örgütünün yayınladığı bir rapor gençlerde ve çocuklarda elektronik sigara kullanımındaki artışı gözler önüne seriyor. Rapora göre DSÖ’nün faaliyet gösterdiği tüm bölgelerde 13-15 yaşlarındaki çocuklar, yetişkinlere oranla daha fazla oranda elektronik sigara kullanıyor. Türk Toraks Derneği 28. Yıllık Kongresi’nde gençlerin ve çocukların Türkiye’de satışı yasak olan elektronik sigaraya ulaşma yolları ile ilgili yaptıkları bir araştırmanın sonuçlarını paylaşan Türk Toraks Derneği Tütün Kontrolü Çalışma Grubu Üyesi Prof. Dr. Elif Dağlı, elektronik sigara endüstrisinin cep telefonlarındaki bazı uygulamalar üzerinden müşteri “avladıklarını” bunlardan birinin de çok yaygın olarak kullanılan haritalar uygulaması olduğunu söyledi. 

DNA’YA HASAR VERİYOR

Prof. Dr. Dağlı “Türkiye’de yasal olarak satılamayan elektronik sigaralar, akla hayale gelmeyen yollarla pazarlanıyor. Çok zararlı bir hava karışımını akciğerlerin hava keseciklerine gönderen, özellikle çocuklarda ve gençlerde, kısa sürede dahi zatürreye yol açabildiği bilinen, buharındaki maddelerin hücre DNA’sına zarar verdiğini, kanser yapıcı ve iltihap oluşturucu olduğunu bildiğimiz bu ürünlerin müşterileri ise büyük oranda çocuklar” dedi.

RAF DÜZENLEMESİYLE DE SUÇ İŞLENİYOR

Elektronik sigara dışında satış noktalarına bakıldığında da satış noktalarının her sene daha kötü hâle geldiğini ifade eden Prof. Dr. Dağlı “Ne kadar kanunsuz madde varsa satışa sunuluyor ve çocukların göreceği mesafede oluyor. Yasal olarak çocukların göz hizası altında böyle ürün satılması yasak. Ancak bunlar çoktan geçildi. Artık çoğu satış noktaları ürünlerini çocukların göz hizasına aldı. Bu reyonlarda satışı yasak olan ve hatta içinde esrar bulunma ihtimali olan ürünler de birlikte satılıyor” dedi. 

Elektronik sigara çocukları haritadan avlıyor! Influencer’lar satış tuzağına ortak - 1. Resim

EN TEHLİKELİSİ PUFF BARLAR

Çocukların ve gençlerin elektronik sigaraya erişim noktalarının belirlenmesi ile ilgili bir çalışma yapıldığını da aktaran Prof. Dr. Dağlı “Hangi noktalarda satış olabilir diye baktığımızda internet siteleri karşımıza çıktı. 2017’de 76 internet sitesi elektronik sigara pazarlıyordu. Bu sayı bugün 2,85 kat artarak 217’ye çıktı. Bu noktaların içerisinde likitler, ısıtılmış tütün ürünleri ve elektronik sigaraların likit ürünleri, en fazla da puff barlar satılıyor. Puff barlar en fazla niktoin ürünleri içerenler. Bunların satıldığı 21 bin satış noktası bulduk. Onun dışında, dikkatimizi çeken çok önemli bir şey oldu. Haritalar programı içinden elektronik sigara satıldığını gördük. 121 işletmenin haritalar üzerinde müşteri yakaladığını bulduk. Bunların 55’i, 24 saat satış yapıyor ve ürünü  istediğiniz noktaya götürüyor. 36 site arabaya teslimat yapıyor. 39’unda da sosyal medya hesapları olduğunu tespit ettik” sözleriyle araştırmanın detaylarını açıkladı.

INFLUENCER'LAR GENÇLERİ YANILTIYOR

Çocuklar ve gençler arasındaki aşırı sosyal medya kullanımının elektronik sigaraya başlama yaşını da aşağı çektiğini söyleyen Türk Toraks Derneği Çocuk Göğüs Hastalıkları Çalışma Grubu Üyesi Prof. Dr. Saniye Girit, özellikle influencer’ların çocukları etkileyerek elektronik sigaraya başlamalarında etkili olduğunu bildirdi. Sigara kullanan 500 çocukla, onları bu davranışa iten sebepler üzerinde bir araştırma yapıldığını belirten Prof. Dr. Girit “500 çocuğun evlerinin yüzde 67’sinde en az 1 aile bireyinin paket sigara kullandığını öğrendik. Bu çocukların da yüzde 20’si paket sigara kullanıyordu veya bir dönem kullanmıştı. Bunun sebeplerini sorduğumuzda büyük bir kısmı elektronik sigaradaki aromaların çok cazip olduğunu ve bu yüzden heves ettiklerini söylüyordu. Etkilendikleri iki faktör vardı: Arkadaş ortamı ve sosyal medya. Özellikle de sosyal medyadaki influencer’lar. Üstelik bu çocukların yüzde 80’e yakını e-Sigara’nın zararları hakkında bilgi sahibi değildi ve tütün ile ilgili yanlış bilgilere sahiplerdi. Mesela; çok daha az zararlı olduğunu ve sigara bırakmak için bir yöntem olabileceğini söylüyorlardı. Sosyal medyada, Türkiye’de yasal olmayan e-Sigara’nın reklamları var.  

Kaynak: Türkiye Gazetesi

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...